Volledig scherm
Het vliegveld in Münster-Osnabrück © Emiel Muijderman

‘Luchthaven Münster-Osnabrück heeft grote potentie’

ENSCHEDE - Luchthaven Münster-Osnabrück heeft potentie om een grote en belangrijke luchthaven te worden voor inwoners van de Nederlandse en Duitse grensstreek. Maar er is nog werk aan de winkel. Vooral de bereikbaarheid per openbaar vervoer, het relatief hoge aantal vertraagde vluchten en het vluchtaanbod zijn verbeterpunten.

Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van de EUREGIO, het samenwerkingsverband van Nederlandse en Duitse gemeenten in de grensstreek.

De EUREGIO deed het afgelopen jaar voor het project ‘Bereikbaarheid via lucht’ onderzoek naar het gebruik en de bereikbaarheid van de luchthavens in de omgeving van Twente en de Duitse grensregio. De onderzoekers namen 13 luchthavens onder de loep, in een straal van 2,5 uur rijden vanaf deze regio. Duizenden inwoners werden ondervraagd over hun luchthavengebruik.

Drie belangrijkste luchthavens

Münster-Osnabrück is voor inwoners van de grensregio de dichtstbijzijnde luchthaven, maar dat betekent niet dat het vliegveld ook altijd gebruikt wordt. Een korte reistijd is namelijk slechts één criterium voor de luchthavenkeuze, aldus de onderzoekers. Ook het aanbod aan (rechtstreekse) vluchten en korte inchecktijden zijn belangrijke criteria.

Driekwart van de huishoudens in de grensregio zegt liever vanaf Münster-Osnabrück te vliegen als het vluchtaanbod er groter is. „Er is een groot potentieel voor de luchthaven”, aldus de onderzoekers.

Kritiek

Naast Münster-Osnabrück zijn Schiphol en Düsseldorf de belangrijkste luchthavens voor inwoners van de EUREGIO. Toch hebben inwoners van de grensregio ook kritiek op de vliegvelden. Met name de hoge parkeertarieven, slechte bereikbaarheid per openbaar vervoer en het hoge aantal aan vertraagde vluchten wordt genoemd als kritiek. ‘In internationale vergelijking is de punctualiteit op de regionale luchthavens zeer laag’, erkennen de onderzoekers.

Het openbaar vervoer naar de regionale vliegvelden laat eveneens te wensen over. Dat is ook de reden dat bijna driekwart van alle huishoudens in de grensstreek met de eigen auto naar de luchthaven reist. ‘De ov-reistijd bedraagt gemiddeld ruim het dubbelde van de autoreistijd, waarbij veel gebieden in de EUREGIO helemaal niet op het ov-net zijn aangesloten’, schrijven de onderzoekers.

Quote

Er is een groot potentieel voor luchthaven Münster-Osnabrück

Onderzoekers

Aanbevelingen

In hun aanbevelingen noemen de onderzoekers vooral de bereikbaarheid per openbaar vervoer en de verlaging van de parkeertarieven op de luchthavens als belangrijke punten. De aanleg van een groter aantal directe, ook grensoverschrijdende, snelbussen, wordt als aanbeveling gedaan.

Münster-Osnabrück liet eerder al weten aan zo'n grensoverschrijdende busverbinding te werken. De Duitse luchthaven heeft zijn pijlen daarbij vooral gericht op de FlixBus, dat al een buslijn tussen Berlijn en Amsterdam verzorgt. „We bekijken nu of het mogelijk is dat de FlixBus vanaf de A30 via Ibbenbüren langs onze luchthaven gaat en vervolgens verder richting Nederland rijdt”, zei marketingdirecteur Detelef Döbberthin eerder.

Poll

Rapport: Luchthaven Münster-Osnabrück heeft grote potentie

  • Als het vluchtaanbod groter wordt, vlieg ik graag vanaf Münster-Osnabrück (74%)
  • Ik kies Schiphol, goed bereikbaar per openbaar vervoer (9%)
  • Potentie? We moeten juist minder gaan vliegen, niet meer (17%)
2577 stemmen
Volledig scherm
Het vliegveld in Münster-Osnabrück © Emiel Muijderman

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.