Volledig scherm
Links Kornuit bier, rechts de variant van de Lidl: Kordaat

Nieuw Lidl bier lijkt sprekend op Kornuit van Grolsch

ENSCHEDE - Het nieuwste Lidl-biertje Kordaat lijkt in woord en beeld verdacht veel op Grolsch-merk Kornuit. Is hier sprake van merkinbreuk? De Twentse bierbrouwer zegt de ontwikkelingen rondom Kordaat ‘met interesse te volgen’, maar wil niets prijsgeven over eventuele vervolgstappen.

Lidl wil zich graag mengen in de bierstrijd tussen de grote jongens. En dus komt de Duitse grootgrutter met een eigen merk met geheel eigen reclamecampagne: Kordaat. Het moet Lidl een plek tussen grote namen als Amstel, Grolsch en Bavaria bezorgen.

Kornuit vs Kordaat

Maarja, lijkt de naam niet té veel op die van Kornuit? Volgens Lidl is het een kwestie van puur toeval. Bovendien heeft Grolsch geen actie ondernomen toen Kordaat ingeschreven werd bij het merkenregister. Een eenvoudige bezwaarprocedure is daardoor niet meer mogelijk.

Toch zijn de gelijkenissen opvallend, zowel in naam, beeldmerk als tekst. Merkendeskundigen noemen de eerste drie letters van een merknaam extreem belangrijk. “Als je niet goed kijkt, zou je de twee namen met elkaar kunnen verwarren. Ook auditief is het verschil niet extreem groot”, schrijft sociale media-juriste Charlotte Meindersma in haar blog. 

De slogan van Kornuit luidt: ‘verrassend fris pils.’  Reclames van de nieuwe concurrent beginnen met de tekst: “Er is een nieuw verfrissend bier: Kordaat...”.  

Tweede pilsmerk

Of de Twentse bierbrouwer - tegenwoordig in Japanse handen - alsnog stappen onderneemt, wil het niet kwijt. “Tot nu toe hebben we geen commentaar, behalve dat we het met interesse volgen”, zegt een woordvoerder.

Kornuit timmert als ‘hipsterbiertje van Grolsch’ al zes jaar aan de weg. Bij Grolsch is de laatste tijd veel geïnvesteerd om Kornuit groter te maken, met succes. Op veel festivals in Nederland werd dit jaar bijvoorbeeld Kornuit geschonken in plaats van Grolsch. “Kornuit is heel belangrijk, het is ons tweede pilsmerk”, zegt een woordvoerder. “We zijn dit jaar ook gestart met kratten, een belangrijke stap.”

poll

Nieuw Lidl bier lijkt sprekend op Kornuit van Grolsch

  • Dit is pure merkbreuk, Grolsch moet stappen nemen (32%)
  • Wat een onzin, ik zie duidelijke verschillen (39%)
  • Beter goed gejat dan slecht bedacht toch? (29%)
6230 stemmen

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.