Het Stationsplein in Enschede, rechtsboven is op het dak de huidige cityslogan te zien: Enschede Stad van Nu.
Volledig scherm
Het Stationsplein in Enschede, rechtsboven is op het dak de huidige cityslogan te zien: Enschede Stad van Nu. © Cees Elzenga

Oproep: bedenk een krachtige cityslogan voor Enschede

ENSCHEDE - Het ondernemende, creatieve en bruisende Enschede is op zoek naar een nieuw merk, maar het imago van de bloeiende stad liep de afgelopen week een gevoelige deuk op. Kunnen we een slogan bedenken die de kracht van de grootste stad van Twente benadrukt?

Dé slogan aller slogans is er één uit het noorden. Geen lijfspreuk die meer waarheid en zeggingskracht bevat dan Er gaat niets boven Groningen. Maar kunnen we dat in Enschede en Twente beter? Zijn we in staat een cityslogan te verzinnen - fijnzinnig en vindingrijk - die Enschede tot in lengte van dagen sterk en subtiel in de schijnwerpers plaatst? Deze krant doet een oproep. Kom dus maar op met die ijzersterke slogan of slagzin via dit formulier.

Update

Quote

Kunnen we in Enschede en Twente de Groningen-lijfspreuk overtref­fen?

Er is werk aan de winkel met het merk van Enschede. Dat is aan een stevige update toe, betoogden wethouder Jeroen Diepmaat en directeur Marieke ter Brugge van Enschede Promotie onlangs in een toelichting op de nieuwe citymarketingvisie, die het gedateerde en goeddeels achterhaalde beleidsdocument uit 2011 vervangt.

Misschien is het merk-Enschede nog wel meer aan renovatie toe naar aanleiding van hét (slechte) nieuws van deze week. Enschede is een ondernemende, creatieve en bruisende stad, zo wil de nieuwe visie. De bloei van de stad is echter ook broos en breekbaar. Het aangekondigde massaontslag bij bandenproducent Vredestein laat zien dat Enschede op de grillige golven van de wereldeconomie kwetsbaar is.

Oprichten na tegenslag

Valt daar een cityslogan tegenin te brengen? Eén die meer dan het huidige Enschede Stad van Nu de kwaliteit en veerkracht van de stad benadrukt? Die laat zien dat Enschede zich na treurnis en tegenslag - zie de stadsbrand, het textieltrauma en de vuurwerkramp - altijd weer opricht? Het is het proberen op zijn minst waard. 

Allicht, nut en noodzaak van cityslogans zijn discutabel. Sommige zijn geniaal, andere grenzen aan oubolligheid. Allemaal Alphen of Zin in Zevenaar -  het zijn alliteraties die tot nadenken stemmen. Gert Jan Hospers, Enschedeër en economisch geograaf, ziet in ieder geval weinig in cityslogans. Dat gaf hij ooit al eens aan in Binnenlands Bestuur: „Een stad moet niet zeggen dat ze aantrekkelijk is, ze moet aantrekkelijk zíjn.”

Eeuwige roem

Toch wordt de lezer uit Enschede en Twente uitgenodigd om zijn of haar cityslogan door te geven. Diezelfde lezers bepalen vervolgens zelf weer wie zich als ‘winnaar’ met eeuwige roem mag omringen.

Peter oosterwijk initiatiefnemer leidt belangstellenden rond. 'Warp Technopolis' gaat zich vestigen in het oude VVV-pand aan het Stationsplein in Enschede.  De initiatiefnemers presenteerden hun plan in het nog voornamelijk lege pand. Het is de bedoeling dat in dit kolos aan het stationsplein een broedplaats ontstaat tussen kunst en technologie. Op termijn gaat het pand tegen de vlakte om plaats te maken voor nieuwbouw.
Volledig scherm
Peter oosterwijk initiatiefnemer leidt belangstellenden rond. 'Warp Technopolis' gaat zich vestigen in het oude VVV-pand aan het Stationsplein in Enschede. De initiatiefnemers presenteerden hun plan in het nog voornamelijk lege pand. Het is de bedoeling dat in dit kolos aan het stationsplein een broedplaats ontstaat tussen kunst en technologie. Op termijn gaat het pand tegen de vlakte om plaats te maken voor nieuwbouw. © Cees Elzenga/hetoog.nl

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.