Volledig scherm
Peter Kleinhout (rechts) verkocht zijn succesvolle spareribszaak aan Adid Zibari (links). Foto: Lenneke Lingmont.

'Spareribs zullen altijd hot blijven'

ENSCHEDE - "Ik denk in spareribs en ben spareribs." Aan het woord is Peter Kleinhout (48), die twintig jaar in de handel van de vleesribben zit. Een product waar altijd vraag naar zal zijn.

Kleinhout is begonnen met de spareriblijn Mister Rib, nu heeft hij een eigen vleesbedrijf: Intermezzo Meat, gespecialiseerd in gemarineerde spareribs. In de jaren negentig begon Kleinhout met spareribs, samen met René Brunen, met Mister Rib. Brunen ging twee jaar later terug naar de rijschoolonderneming, Kleinhout verkaste toen met een eigen onderneming van Deurningerstraat 89 naar 87.

Begonnen met een afhaalbistro op nummer 89 in een pand van nog geen veertig vierkante meter, begon Kleinhout op nummer 87 Billy Bobs. "Vooral de jaren tot 2003 waren het gouden tijden", weet Peter Kleinhout zich nog te herinneren. Met onder meer veel tweeverdieners als klant. Billy Bobs was, volgens Kleinhout, de eerste zaak in Enschede met een afhaal- en bezorgdienst van spareribs. Vanaf 2007 daalde de omzet, mede vanwege de crisis, iets. Door vanaf toen ook goedkopere produkten aan te bieden, zoals hamburgers, bleef Kleinhout zwarte cijfers schrijven. Nu heeft Kleinhout Billy Bobs verkocht aan Almeloër Adid Zibari (54) en zelf een vleesbedrijf, Intermezzo Meat, opgericht. Zijn credo: 'Spareribs zullen altijd hot blijven.'

In Adid Zibari heeft Kleinhout een nieuwe eigenaar voor Billy Bobs gevonden. Zibari wil het geheim van de smid niet prijsgeven. "Ik heb een eigen recept", vertelt hij lachend. Dat is, zo laat hij even later weten, vijf á zes kruiden door elkaar in combinatie met de juiste bereidingstijd.

Lees het complete artikel in De Twentsche Courant Tubantia van 15 februari.

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.