Speciale machine moet spoor Enschede-Gronau weer waterpas maken

videoENSCHEDE – Voor de reparatiewerkzaamheden aan het spoor tussen Enschede en Gronau heeft ProRail donderdagavond een stopmachine ingezet. Deze speciale trein moet het spoor weer waterpas leggen, nadat woensdagavond een trein met 35 passagiers op het traject ontspoorde.

De stopmachine, die 44.200 kilo weegt, kan het spoor enkele millimeters tot enkele centimeters oplichten om vervolgens met zogenaamde pikkels balast onder de dwarsliggers te stoppen waardoor het spoor in een strakke lijn komt te liggen. Deze pikkels worden door een hydraulisch systeem op een hoge frequentie tot trillen gebracht, waardoor de losse ballast deeltjes als het ware in elkaar vallen en daardoor een stevige ondergrond vormen voor de dwarsliggers.

Om de machine op de rails te krijgen is de spoorovergang aan de Oldenzaalsestraat deze donderdagavond gesloten. Verkeersregelaars leiden het verkeer om. De werkzaamheden duren tot middernacht. Vrijdag moet de trein tussen Enschede en Gronau weer namens de normale dienstregeling rijden.

Volledig scherm
De stopmachine wordt op de rails gezet. © News United / Dennis Bakker
  1. Niets drijft Twentse zakenbroers uiteen: ‘We zijn elkaars dagboek’
    PREMIUM
    Reportage

    Niets drijft Twentse zaken­broers uiteen: ‘We zijn elkaars dagboek’

    ENSCHEDE/ALMELO - De broers Wim (58) en Pedro (53) Swier zijn bekende gezichten in het Twentse zakenleven. Wim is algemeen directeur van maaltijdleverancier Food Connect. Pedro is algemeen directeur van Vredehof Uitvaartverzorging. Maar bovenal zijn beiden broers die elkaar door dik en dun steunen. Bijvoorbeeld als Pedro moet helpen bij het identificeren van slachtoffers van rampen zoals die met de MH17.

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.