Speciale machine moet spoor Enschede-Gronau weer waterpas maken

videoENSCHEDE – Voor de reparatiewerkzaamheden aan het spoor tussen Enschede en Gronau heeft ProRail donderdagavond een stopmachine ingezet. Deze speciale trein moet het spoor weer waterpas leggen, nadat woensdagavond een trein met 35 passagiers op het traject ontspoorde.

De stopmachine, die 44.200 kilo weegt, kan het spoor enkele millimeters tot enkele centimeters oplichten om vervolgens met zogenaamde pikkels balast onder de dwarsliggers te stoppen waardoor het spoor in een strakke lijn komt te liggen. Deze pikkels worden door een hydraulisch systeem op een hoge frequentie tot trillen gebracht, waardoor de losse ballast deeltjes als het ware in elkaar vallen en daardoor een stevige ondergrond vormen voor de dwarsliggers.

Om de machine op de rails te krijgen is de spoorovergang aan de Oldenzaalsestraat deze donderdagavond gesloten. Verkeersregelaars leiden het verkeer om. De werkzaamheden duren tot middernacht. Vrijdag moet de trein tussen Enschede en Gronau weer namens de normale dienstregeling rijden.

Volledig scherm
De stopmachine wordt op de rails gezet. © News United / Dennis Bakker
  1. Kloppenborg overleden: vuurwerkramp bleef de klusjesman achtervolgen

    Kloppen­borg overleden: vuurwerk­ramp bleef de klusjesman achtervol­gen

    ENSCHEDE - Na een kort ziekbed is eerder deze maand Enschedeër Hennie Kloppenborg op 75-jarige leeftijd overleden. Zijn naam is voor altijd verbonden aan de vuurwerkramp. Kloppenborg was tijdens de ramp de klusjesman van het ontplofte bedrijf S.E. Fireworks. Na de ramp heeft hij getracht zo anoniem mogelijk zijn leven op te pakken. Gedurende lange tijd verbleef hij op een camping bij Buurse. Hij heeft nooit meer willen spreken over die zwarte 13 mei 2000, toen 23 mensen de dood vonden.

In samenwerking met indebuurt Enschede

Enschede e.o.