We verstuurden dit jaar een recordaantal betaalverzoeken via Tikkie: 130 miljoen
We verstuurden dit jaar een recordaantal terugbetaalverzoeken via de app Tikkie: 130 miljoen stuks, met een waarde van 5,5 miljard euro. Dat zijn er flink meer dan vorig jaar, toen ging het om 100 miljoen Tikkies van in totaal 4,2 miljard euro.
Een gemiddeld Tikkie was dit jaar 41,84 euro: ruim drie euro meer dan vorig jaar. De meeste terugbetaalverzoeken werden voldaan op vrijdag 25 november: bijna 530.000 stuks. Op deze dag ontvingen niet alleen veel mensen hun salaris, maar begon ook het weekend met de WK-wedstrijd van het Nederlands voetbalelftal tegen Ecuador. Op een gemiddelde dag worden er zo’n 350.000 betalingen gedaan via Tikkie.
Uit de omschrijvingen die gebruikers meesturen blijkt dat de app vooral gebruikt wordt om eten, lunch en boodschappen te verrekenen. Volgens de bank zijn daarnaast ‘maatschappelijke trends goed terug te vinden in de omschrijvingen’. Zo bleek uit veelgebruikte termen als munten, drankjes en carnaval dat coronamaatregelen naar de achtergrond zijn verdwenen. Ook deed de omschrijving ‘oppassen’ het dit jaar goed.
De top 10 nieuwe omschrijvingen in 2022
- Muntjes
- Albert Heijn
- Carnaval
- Flink
- Oppassen
- Festival
- Drankjes
- NS
- Wintersport
- Disney
Bron: Tikkie
Nieuwe functionaliteiten
De app Tikkie, onderdeel van ABN Amro, wint al sinds de start in 2016 aan populariteit. Dit jaar lanceerde de dienst nieuwe faciliteiten, waaronder Groepie - voor het bijhouden van groepsuitgaven - en Tikkie Zakelijk, waarmee zakelijke gebruikers hun klanten een Tikkie kunnen sturen.
Wil je op de hoogte blijven van handige tips om met je geld om te gaan en geïnspireerd raken hoe anderen hun financiën regelen? Volg ons dan op Facebook en Twitter!
Bekijk hieronder onze video’s op techgebied:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
PREMIUM
Veel mbo-studenten kampen met armoede: ‘Als je niet weet of je te eten hebt, kom je niet aan studeren toe’
Armoede onder mbo’ers is een groeiend probleem. Het leidt tot uitval. Voor scholen is er een handboek gemaakt om de studenten met geldzorgen te helpen.Rotterdam -
PREMIUMGeld & Geluk
Stephanie en zoon Freek: ‘Zijn er 6000 euro per jaar op achteruit gegaan na zijn 18de verjaardag’
Om voor zoon Freek te zorgen, krijgt Stephanie een deel van zijn persoonsgebonden budget. Het geld dat hij met beleggen verdient, zet hij opzij. In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. -
PREMIUMwitwasaanpak
Bank blokkeert maand lang rekening met 20.000 euro die MS-patiënt Paul nodig heeft voor behandeling
Banken kunnen bij het aanpakken van frauduleuze klanten ook doorslaan. Het overkwam MS-patiënt Paul van Donk. Een rekening met bijna 20.000 euro ingezameld geld voor een stamcelbehandeling werd door Bunq zomaar een maand lang geblokkeerd, omdat algoritmen de betalingen als ‘ongebruikelijk’ aanmerkten. ,,Ik vind het echt een onmenselijke benadering.” -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
-
PREMIUM
Bloemkool kost bij supers nog geen drie euro, bij de groenteboer ruim vier euro, zo zit dat
Eén bloemkool voor 4,45 euro. ,,Ik krijg er heel veel vragen over in de winkel", zegt groenteboer Jeroen de Feijter van 't Boertje in Terneuzen. En wat hij verdient aan die peperdure bloemkool? Niets. ,,Ik verkoop ze met verlies, maar ik moet wel, om tegen de super op te kunnen.” -
-
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Consumentenbond bestaat 70 jaar: ‘In het begin telden we het aantal lucifers in doosjes’
Een slechte stofzuiger, een bedrijf dat je klacht niet oplost: hoe sterk sta je als consument? ‘Wij helpen bij de keuze en zorgen dat mensen krijgen waar ze recht op hebben’, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond, die 70 jaar bestaat.