Kunst kijken met kinderen, een kunst op zich
Hoe maak je het museum leuk en leerzaam voor kinderen? Op zoek naar antwoorden in het LWL-Museum für Kunst und Kultur in Münster.
Delen per e-mail
‘Als het saai is, ga ik weg hoor’, dreigde m’n zoon nog voordat we binnen waren. Een workshop voor kinderen van 6-10 stond op het programma van het LWL-museum in Münster. Ook na de verbouwing – die ruim 5 jaar duurde – ademt het museum een sfeer van degelijkheid die je alleen in Duitsland vindt. Niet het soort gebouw dat plezier uitstraalt. Begrijp me goed, ik vind musea geweldige plekken om met kinderen heen te gaan. In stilte van kunstwerk naar kunstwerk schuifelen, behoort tot het verleden. Dat dacht ik tenminste, tot ik naar dit museum ging. Het LWL-museum voelt nog een beetje als de bibliotheek van vroeger, waar de bibliothecaresse je vermanend aankijkt wanneer je schoenen te hard kraken op het parket.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Opinie | Voor de eeuwigheid
Ik ga kamperen. In een tent. Dat betekent: heel veel spullen. Nou ja, behalve als je zo’n minimalistische kampeerder van het type rugzakje op een afgelegen berg bent. Dat ben ik dus niet. -
PREMIUM
Goochelen met identiteit: wat als iemand anders je naam gebruikt?
Gemma Boon krijgt mail die niet voor haar is. Maar wie is die andere mysterieuze Gemma Boon? Bestaat ze wel, of is dit identiteitsfraude? -
Over het verband tussen kaas en kunst
Een kunstmuseum bezoeken? Dat is niet het eerste waar sommige mensen aan denken bij een dagje uit. Maar de drempel is lager dan je vermoedt. -
PREMIUM
Hoezo zijn vrouwen luie rakkers met luxe deeltijdbaantjes?
Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur van het blad Quote, schreef een column over ‘deeltijddecadentie’, waarin hij vrouwen op de korrel neemt. Columnist van deze krant Gemma Boon dient hem van repliek in een open brief. -
Column Weg met de onzekerheid, wees trots op succes
Vrouwen studeren sneller en met betere cijfers af aan universiteiten en hogescholen dan mannen. Toch blijven vrouwen vaker hangen op een bepaald niveau of stromen geheel of gedeeltelijk uit het arbeidsproces. Dat vind ik jammer. Voor vrouwen zelf, maar ook voor de organisaties die de vrouwelijke inbreng wel kunnen gebruiken. Bovendien is het zonde van de investering die we als maatschappij doen in de opleiding van vrouwen. Vreneli Stadelmaier schreef het boek ‘F*ck die onzekerheid’, waarin ze uitlegt wat volgens haar de reden is dat vrouwen zelden de top bereiken. Wij vrouwen, stelt Stadelmaier, koesteren een collectieve angst dat collega’s zouden kunnen ontdekken dat we eigenlijk niet zo veel voorstellen. Die angst is zo verlammend, dat sommige vrouwen er voor kiezen om maar helemaal op te houden met werken. Anderen blijven vast zitten in een functie die ze eigenlijk al ontgroeid zijn, omdat ze het lef niet hebben om hun hand op te steken om aan te geven dat ze meer kunnen. Dit fenomeen wordt het impostersyndroom genoemd.
-
Carel Willink in Kasteel Ruurlo: een vrolijke frans is het niet
Museum MORE in Kasteel Ruurlo blijkt een publiekstrekker. De vraag is of dat door de inhoud komt. Of speelt de verpakking hier ook een rol? -
PREMIUM
Homoseksualiteit meer in straatbeeld graag
Als twee mannen zoenen, verdampt de acceptatie. Dat bleek onlangs weer toen een reclamecampagne tot protestacties en het bekladden van reclameposters leidde. Dit is een oproep voor meer seksuele diversiteit in het straatbeeld. Zonder zichtbaarheid blijft werkelijke acceptatie uit. -
PREMIUM
Speculeren met kruidnoten
Sinterklaastijd brengt herinneringen boven bij Gemma Boon. Zij laat zien hoe de geschiedenis ons leven kleur geeft.