Een mama probeert de nieuwe borstvoedingsbank uit, op de Grote Markt in Kortrijk.
Volledig scherm
Een mama probeert de nieuwe borstvoedingsbank uit, op de Grote Markt in Kortrijk. © Elvie

In België staat een publieke borstvoedingsbank: ‘We willen taboe doorbreken’

De bank in het Belgische Kortrijk is een initiatief van femtechmerk Elvie om het taboe rond borstvoeden in het openbaar te doorbreken. ‘We willen benadrukken dat het de natuurlijkste zaak ter wereld is’

  1. Drie keer zwanger maar geen baby: ‘Ik kreeg zijn naam niet over mijn lippen’
    PREMIUM

    Drie keer zwanger maar geen baby: ‘Ik kreeg zijn naam niet over mijn lippen’

    Eva Mouton richtte ‘de Buskesclub’ op, een club die vrouwen met een onvervulde kinderwens wil verenigen. Zoals Annelien (29). Al van kinds af aan wil ze moeder worden, maar steeds gaat het mis. Tot driemaal toe. De laatste keer heeft ze zelf een hartverscheurende beslissing moeten nemen: een zwangerschapsonderbreking na dertig weken. ,,Het is onwezenlijk om babykleertjes te moeten kopen voor de geboorte- en sterfdag van je baby die je op dat moment nog voelt trappelen.”
  2. 
Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsychiater geeft tips
    PREMIUM

    Alleen je kinderen opvoeden: kinderpsy­chi­a­ter geeft tips

    Niemand start een gezin met het idee dat het zal uitdraaien op een scheiding. Ook Charlotte (31) had het niet makkelijk om het voltijdse moederschap los te laten. ,,Andere alleenstaande moeders zeiden dat het wel zou wennen, en ze hadden gelijk: ik heb mijn draai gevonden. Mao en Niloh zijn gelukkig, en met de kat erbij vormen wij een team van vier.” Ze legt uit hoe de regeling met haar partner verloopt, en ook kinderpsychiater Peter Adriaenssens geeft advies rond co-ouderschap.
  3. Krachtige mediacampagne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    Krachtige mediacam­pag­ne toont echte lichamen van pas bevallen vrouwen

    In de media en online zien we niet vaak realistische beelden van pas bevallen vrouwen, vindt het Australische menstruatieondergoedmerk Modibodi. Daarom lanceert het samen met stockbeeldenbedrijf Getty Images een campagne die het moederschap in al zijn facetten en echte lichamen van pas bevallen vrouwen wil tonen. Het merk nodigt ouders ook uit om op sociale media hun eigen foto’s te plaatsen met de hashtag #PostpartumUnfiltered.