Tandartspatiënten over ketenpraktijken: ‘Ze wilden ons allerlei overbodige behandelingen aansmeren’
„Schrijf u in!” gillen fraaie glamourhoofden met hun tandpastaglimlach vanaf gelikte websites en praktijketalages. Zelfstandige tandartsen sluiten zich steeds vaker aan bij mondzorgketens. Wat betekent dit voor de patiënt?
Behalve dat zij groter zijn dan zelfstandige praktijken, onderscheiden ketenpraktijken zich door ruimere openingstijden en verschillende specialisaties, zoals mondhygiënisten, tandtechnici en implantologen. Administratie, gezamenlijke inkoop en personeelsbeleid worden centraal geregeld. „Zakkenvullers”, noemen sommige tandartsen investeerders die praktijken opkopen en samenvoegen, uit winstbejag volgens hen. Soms klopt dit, weet tandarts Nico de Jong en voorzitter van de Rotterdamse Tandartsenvereniging: „Zonder alle ketens over een kam te scheren, bestaan er ketenorganisaties die jonge tandartsen leren een kroon te verkopen.”
Volgens gegevens van brancheorganisatie Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (KNMT) telde Nederland vorig jaar zo’n 4400 tandartspraktijken. Volgens de laatste schatting van Dentiva (ondersteunende organisatie van tandartspraktijken) bedroeg het aantal ketenpraktijken in 2020 350. Alexander Tolmeijer (Dentiva): „Ketens die ik het makkelijkst kan traceren, groeiden sindsdien ongeveer 50 procent, het globale aantal is nu 525.”
Vertrouwde tandarts op de hoek
„Een en al commercie”, noemt Joeri Lansbergen (41) de praktijk, waar hij met zijn gezin onder behandeling was, „ze wilden ons allerlei overbodige behandelingen aansmeren.” Dat was ook de ervaring van Eva Munnik (45): „Ze wilden een waslijst aan behandelingen uitvoeren. Terwijl we nergens last van hadden. Voor ons gebit wilden ze het beste, maar ze stelden dit boven de mens die daaraan vastzit.”
Een nummer voelde Lansbergen zich, toen hij met tien anderen door zijn tandarts, als een simultaanschaker, tegelijk behandeld werd: „Haastig en ongeduldig tegen mijn vrouw, die wat angstig is.”
Ze wilden een waslijst aan behandelingen uitvoeren. Terwijl we nergens last van hadden
Eva Munnik voelde zich in ketenpraktijken onpersoonlijk benaderd en vaak weinig serieus genomen: „Die lieve, vertrouwde tandarts die mij door en door kende, ging met pensioen. Ketenpraktijken in Amersfoort en, na mijn verhuizing, in Amsterdam wilden per se een cofferdam plaatsen om een kies te isoleren, terwijl dat ding mij benauwde. Nul flexibiliteit. In een andere ketenpraktijk trof ik een begripvolle tandarts, maar de keer daarop een andere. Er was veel doorloop.”
Met meerdere collega’s betreurt tandarts Cees Wijsman de teloorgang van de vertrouwde tandarts op de hoek, waaronder hij zijn Rotterdamse praktijk schaart: ,,Die kende zijn patiënten. Bij ons staat persoonlijke aandacht nog steeds voorop, wij zijn vertrouwde gezichten.”
Flexibel
Toch kunnen bij een ketenpraktijk ingelijfde praktijken hun identiteit als ‘tandarts op de hoek’ behouden, ervaart Jet Holshuijsen (59), die blij is met Tandartspraktijk Heemstede, aangesloten bij Fresh Tandartsen: ,,Mijn vaste tandarts is bevlogen en betrokken, smeert nooit overbodige behandelingen aan. Ik had eerst niet door dat het zo’n grote praktijk is, zo intiem en zonder poeha.”
Door krachten te bundelen kunnen praktijken die zich bij ons aansluiten samen de kwaliteit van de zorg verbeteren
,,Door de toegenomen wet- en regelgeving en hoge investeringen in digitale apparatuur hebben afgestudeerde tandartsen weinig zin in een eigen praktijk”, constateert Koen Clement, algemeen directeur bij Fresh Tandartsen. ,,Ze willen hun tijd flexibeler indelen en op meerdere plaatsen werken.”
Ook Otto Cazemier, algemeen directeur bij Dental Clinics noemt onder andere de hoge investeringen en het moeten voldoen aan wet- en regelgevingen als redenen: ,,Door krachten te bundelen kunnen praktijken die zich bij ons aansluiten samen de kwaliteit van de zorg verbeteren.”
Kwaliteit en preventie
„Een uitstervend ras”, noemt tandarts Ismael el Youbari de vertrouwde eenpitters. „Beginnende tandartsen nemen geen eenmanspraktijk meer over, omdat zij dan alles alleen moeten regelen en zich niet volledig op hun vak kunnen richten”, signaleert de Amsterdammer, werkzaam in ketenpraktijken van Dental Clinics in Diemen (een jaar) en Koog aan de Zaan (dertien jaar). „Bij ons hebben patiënten in principe een vaste tandarts: soms is dat ingewikkeld om te regelen, er werken veel parttimers. Patiënten kunnen afspreken op dagen dat hun tandarts werkt. We kunnen meer persoonlijke aandacht geven, omdat verder alles centraal is geregeld. Wij focussen op kwaliteit en preventie, niet op winstbejag. Overbehandelen doen we niet.”
Wij zetten in op loyaliteit tussen patiënt en behandelaar
„Na overname van een praktijk valt bij ons het woord euro niet meer”, beklemtoont Clement. „Wij zetten in op loyaliteit tussen patiënt en behandelaar. We kennen het rendement van de overgenomen praktijken en overleggen met de tandartsen over bezettingsgraad, agenda en verbeterpunten. Dankzij opgeslagen data over tandheelkundige behandelingen in het verleden van patiënten zijn wij in staat hun mondzorg continu te verbeteren. We dwingen niemand tot harder werken, kijken alleen of stoelen bezet zijn en agenda’s gevuld.”
Bekijk hieronder onze populairste nieuwsvideo's.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
column
Waarom deze trend op LinkedIn zo irritant is - en wat je beter kan doen
Psycholoog Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert en auteur van het boek Fokking druk. Hij verwondert zich over het moderne werken en geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op je werk. Vandaag: humblebragging -
PREMIUM
Lisans ‘supervader’ was twee keer bijna dood, nu vecht hij elke dag om zijn oude leven terug te halen
Hij viel van zijn fiets, klapte op straat en lag drie weken in coma. Sindsdien is de vader van Lisan Mutsers uit Utrecht één van de vier miljoen Nederlanders die leven met een hersenaandoening. ,,Mijn sterke papa vecht nog iedere dag. Ik hoop dat het hem lukt om weer gewoon gelukkig te zijn”, vertelt Lisan in aanloop naar de ‘brain awareness week’ van de Hersenstichting.Utrecht -
PREMIUM
Greet (72) kan wel huilen van geluk nu immunotherapie die ze thuis krijgt, aanslaat: ‘Last valt van me af’
Ze sprong nog net niet een gat in de lucht, maar o, wat was Greet Koornneef blij toen ze onlangs van haar arts te horen kreeg dat de kanker zo goed als weg is. De Naaldwijkse is een van de vijf longkankerpatiënten die thuis immunotherapie krijgt toegediend. ,,Er is echt een last van me afgevallen. Ik ben hier zo blij mee”, klinkt het dankbaar uit haar mond.Naaldwijk, Delft -
PREMIUMMet video
Ongeneeslijk zieke arts voerde al 31 keer euthanasie uit: ‘Begrijp patiënten op een andere manier’
Mirjam Willemsen is ongeneeslijk ziek, maar werkt nog altijd als huisarts. Ze richt zich met name op patiënten in de laatste levensfase. “Vroeger dacht ik dat ik mijn patiënten begreep. Nu ik zelf ziek ben, weet ik dat dat niet zo was.” -
PREMIUM
'Meiden mogen later net zo van seks genieten als jongens’
Tijdens de Week van de Lentekriebels, die vandaag op basisscholen begint, horen oudere leerlingen nu ook alles over, jawel, de clitoris. Want die is net zo belangrijk als de piemel, stelt Elsbeth Reitzema.
-
PREMIUMEnergie
Sluit je nu een jaarcontract af, dan ben je ook komende winter verzekerd van hetzelfde tarief
Deze week maakte Essent bekend dat het weer jaarcontracten aanbiedt. Lange tijd was het door de onzekere energiemarkt niet mogelijk voor consumenten om vaste contracten af te sluiten. Is het verstandig om nu vast te zetten? -
-
-
Hoe ga je om met
Zoontje van Fatima heeft eetstoornis: ‘Laatste dat ik wil is dat hij wordt buitengesloten’
Je leest vaak verhalen over mensen die zelf ziek zijn, maar hoe ga je daar eigenlijk als partner, familielid of vriend(in) mee om? In deze rubriek geven experts praktische tips. Deze week: Fatima (38 jaar) heeft een kind met een eetstoornis. -
PREMIUMGynaecologie
Het lukt gynaecologen niet merendeel zwangeren te overtuigen een vaccin te nemen
Tijdens de zoveelste coronagolf bericht verslaggever Jurriaan Nolles over de zorg, het werk en de drukte in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. Sinds gynaecoloog Michelle Westerhuis met eigen ogen heeft gezien hoe ernstig zwangere vrouwen in de problemen kunnen komen door corona, stelt ze aan elk van haar patiënten deze vraag: ,,Ben je gevaccineerd?’’