Bier, water en morning-afterpil in pop-upsuper Zwarte Cross

HAAKSBERGEN/ LICHTENVOORDE - Niek en Tijn Leussink, die een Jumbosupermarkt in Neede runnen, blijven de vaste ‘kruideniers’ van de Zwarte Cross. Voor bier, water én de morning-after-pil.

Bier is het best lopende product in de pop-upstore van de Jumbo-broers Niek (37) en Tijn (35) Leussink op de Zwarte Cross. Op de tweede plaats komt simpelweg water. „Tegen de kater”, vertelt Tijn lachend in hun Event Super. Op de derde plaats prijkt het frikandellenbroodje. Bake-off-broodjes zijn ’s ochtends gewild, chips en bier ’s middags.

De Leussinks runnen Jumbo’s in Neede (ze namen pas de Emté over), Haaksbergen, Goor, Hengelo en Aalten. Bij wijze van proef begonnen ze enkele jaren geleden een aparte onderneming: EventSuper.com. Ze maken tijdelijk kampement op festivals.

Ze waren afgelopen weekend voor de vierde keer present op het Achterhoekse motor- en muziekgala. „Op de camping hier staan 25.000 bezoekers. Daar hoort een supermarkt bij”, stelt de jongste Leussink.

Met hun pop-upsupermarkt stonden ze in juni op het ‘kleine zusje’ van de Cross, het alternatieve Manana Manana in Vorden, ook opgezet door de Feestfabriek. De Leussinks hebben net het contract met het directietrio Gijs Jolink, Hendrik Jan Lovink en Ronnie Degen van die vennootschap verlengd. Zo staan de Haaksbergenaren ook komende twee jaar op de Zwarte Cross.

Omdat de broers ook enkele oostelijke Etos-vestigingen bestieren en de papieren voor een drogisterij bezitten, bieden ze op de cross ook dat assortiment. Achter de langgerekte balie, in schappen, liggen naast aspirines en keeltabletten doosjes condooms en de morning-afterpil. „Die verkopen we hier zeker.”

Durex

Drie stuks Durex Classic Natural kosten vier muntjes (10 euro). Een doosje NorLevo 1,5 milligram, om na de daad zwangerschap te voorkomen, doet 30 euro, bijna een keer zoveel als in een ‘gewone’ drogisterij. Tijn relativeert dat met Zwarte Cross-humor: „Een kind is duurder.”

Hun toko is 24 uur per festivaldag open. Er zijn 220 medewerkers nodig om het rooster rond te krijgen. Zij bedienen campinggasten van achter een balie; winkeldiefstal is uitgesloten. Tijn draait mee. „Voor mij zijn het vooral lange nachten.”

‘Pittige’ prijzen

Alles wordt betaald in ZC-muntjes van 2,50 euro, van croissantjes (2,5 muntje) tot blikjes cola (1 munt). Het (beperkte) assortiment wordt in overleg met de organisatoren bepaald. De modale campinggast maalt niet om de pittige prijzen. „Heel duur, maar daar ga ik niet over nadenken”, aldus een bezoekster.

Gefluisterd wordt dat leveranciers tot wel 60 procent van de omzet moeten afstaan. „Dat getal komt mij niet bekend voor.” Hoeveel de Leussinks per muntje afdragen, laat Tijn in het midden. „Hoe beter het ons gaat, hoe beter het de Zwarte Cross gaat.” 

Volledig scherm
De broers Leussink doen goede zaken met hun supermarkt op Zwarte Cross. © Bert Janssen

Enschede e.o.