Volledig scherm
De vervoerplannen van Arriva zijn definitief: vanaf medio december rijden de buslijnen 73 en 74 om Haaksbergen heen. © Lars Smook

Buslijnen 73 en 74 verdwijnen definitief uit Haaksbergen

HAAKSBERGEN - Buslijnen 73 en 74, tussen de Achterhoek en Enschede, verdwijnen definitief uit Haaksbergen. Het nieuwe vervoerplan gaat medio december in.

Vanaf half december rijden de buslijnen 73 en 74 tussen de Achterhoek en Enschede definitief niet meer door Haaksbergen. Dan gaat het nieuwe vervoerplan van vervoermaatschappij Arriva in. Dat is afgestemd met de provincies Gelderland en Overijssel en de betrokken gemeenten, waaronder Haaksbergen en Berkelland. Dat meldt de provincie Overijssel in reactie op vragen van CDA-Statenlid Ben Eshuis.

'Hoogwaardige verbindingen'

Arriva wil de buslijnen 73 en 74 inzetten als ‘snelle en hoogwaardige verbindingen’ en zo de bereikbaarheid van Enschede, vanuit de Achterhoek, verbeteren. De bussen gaan daarom over de nieuwe N18 en rijden aan Haaksbergen voorbij. Wie van Haaksbergen naar Eibergen, Groenlo, Winterswijk of Doetinchem - of andersom – wil, moet ter hoogte van het voormalig Danspaleis overstappen op lijn 62 van Syntus. Deze buslijn tussen Borculo, Neede en Enschede komt nog wel door het dorp.

Probleem

Het ov-knooppunt dat Arriva bij het Danspaleis wilde realiseren komt te vervallen, meldt de provincie Overijssel. ‘Het ov-knooppunt Assinkbos, aan de zuidwest zijde van Haaksbergen wordt niet gerealiseerd omdat het qua verkeersveiligheid, overstapmogelijkheden en reissnelheid geen verbetering biedt voor de reizigers.’ „Leerlingen uit Eibergen en Neede hebben straks een probleem om in Haaksbergen te komen. Die willen niet ergens in the middle of nowhere op een bus wachten”, zegt Patrick ten Voorde, voorzitter van de CDA-fractie in de Haaksbergse gemeenteraad.

Voldongen feit

Volgens Ten Voorde staat Haakbergen met het akkoord van provincies en de gemeenten, voor een voldongen feit. Toch wil hij niet bij de pakken neerzitten. „Dit onderwerp moet weer op de raadsagenda komen.” Dat wil ook Jeffrey Rouwenhorst namens Dé Actieve Partij Haaksbergen (DAP).

„De provincie heeft Haaksbergen om een akkoord gevraagd. Wij willen weten hoe hier ambtelijk en bestuurlijk op is gereageerd. Kwam er een positieve reactie, of zijn er bedenkingen ingediend?” DAP wil inzicht hebben in wat er, wanneer en door wie is besproken over de twee buslijnen. „Zodat we de wethouder op pad kunnen sturen om te redden wat er te redden valt. Als het kalf niet al is verdronken.”

Uitdaging

Wethouder Jan-Herman Scholten lijkt die uitdaging aan te gaan. Hij is op hoogte van de antwoorden die Overijssel heeft gegeven op de vragen van Eshuis. „Wat voor mij nog belangrijker is, is de raadsbrede motie die er ligt. Daarin roept de gemeenteraad mij op in gesprek te gaan met de betrokken partijen en te zorgen dat Haaksbergen ook in de toekomst met het openbaar vervoer van en naar alle kanten goed bereikbaar blijft. Inwoners mogen er vanuit gaan dat ik er alles aan ga doen om daarvoor te zorgen.” 

Volledig scherm
CDA'er Patrick ten Voorde legt zich niet neer bij het verdwijnen van buslijnen 73 en 74 uit Haaksbergen. © Annina Romita

Enschede e.o.