De Thuisbelmaatjes van de Noaberpoort bellen veel ouderen in de gemeente Haaksbergen.
Volledig scherm
De Thuisbelmaatjes van de Noaberpoort bellen veel ouderen in de gemeente Haaksbergen. © ANP

Haaksbergse Thuisbelmaatjes hebben het druk, maar de Luisterlijn staat niet roodgloeiend

HAAKSBERGEN - Ze hebben het druk, de Thuisbelmaatjes van de Noaberpoort. Bij de onlangs geopende Luisterlijn van de Protestantse gemeente Haaksbergen-Buurse loopt het daarentegen niet storm. Het grote verschil tussen de twee is dat bij de Thuisbelmaatjes ouderen actief per telefoon worden benaderd.

Problemen oplossen

De Noaberpoort werkt met een flinke groep vrijwilligers die actief contact zoekt met ouderen om hen een luisterend oor te bieden en te helpen praktische problemen op te lossen. Dat gebeurt met alle tachtig senioren die normaliter elkaar wekelijks treffen in ontmoetingsgroepen, maar ook met de meer dan vijftig individuele ouderen die bij de Noaberpoort of bij de vrijwilligers bekend zijn.

Quote

Mensen waarderen de aandacht en soms geven we ook tips

Gerda van der Velde, Noaberpoort

Het contact

„Het gaat echt om het contact”, zegt Gerda van der Velde van de Noaberpoort. „Mensen waarderen de aandacht en soms geven we ook tips. Zo heeft een vrijwilliger een oude meneer geholpen die niet wist hoe hij online boodschappen kon bestellen. Dat doet zijn buurjongen nu voor hem. We denken even mee hoe we dingen toch geregeld kunnen krijgen.”

Mooie kaart

„Gisteren ben ik gebeld door een dochter van een vrouw van in de 80 die graag een uitvaart wilde bijwonen, maar haar man heeft een zwak gestel”, aldus Van der Velde. „Ik wist toevallig dat zij mooie kaarten maakt. Ik adviseerde om een mooie kaart te sturen en tegelijk af te spreken om op een ander moment bij elkaar te komen en te gedenken. Als dat weer mag en kan.”

Ziekenbezoek

De Luisterlijn van de Protestantse gemeente Haaksbergen-Buurse laat het initiatief aan de mensen zelf. Wel nemen vrijwilligers contact op met mensen die normaliter bezocht worden. Dus ouderen en zieken krijgen een telefoontje in plaats van het reguliere bezoek. Dat gebeurt door verschillende groepen vrijwilligers, zoals de bezoekdames, de bloemendames, maar ook ouderlingen of de diaken.

Voicemail inspreken

Die contacten verlopen gemakkelijker dan dat mensen zelf bellen naar de Luisterlijn. De telefoon pakken en een voicemail inspreken blijkt een grote stap, realiseert Janny Tijink zich. Zij is één van de drie coördinatoren. Tijink: „De mensen aan de telefoon hebben kennis van zaken. We bieden allerlei soorten hulp: alleen luisteren, maar ook praktische hulp en pastorale zorg. We gaan er zeker mee door en brengen de Luisterlijn voortdurend onder de aandacht.”

De Luisterlijn is bereikbaar op 085 - 7732043, de Thuisbelmaatjes op  06 - 13173322 of 06 - 83546186.

Enschede e.o.