Volledig scherm
Kanelproductie bij de Twentsche Kabelfabriek (TKF) in Haaksbergen. © TKH Group

Halfjaarcijfers ‘Twentsche Kabel’ niet geweldig, maar ‘het komt goed’

HAAKSBERGEN - Twentsche Kabel Holding (TKH) zag de operationele winst in het eerst half jaar met bijna negen procent dalen en de autonome omzet slechts met één tiende van een procent stijgen. Het aandeel TKH kelderde prompt vijftien procent. „Een overreactie van de beurs”, vindt topman Alexander van der Lof.

Volgens Van der Lof gaat de tweede helft van dit jaar nog mooie dingen brengen voor de TKH Group en is de reactie van teleurgestelde beleggers daarom voorbarig. „Als de autonome groei minimaal of zelfs negatief is, gaan beleggers zich zorgen maken”, zo weet hij uit ervaring. „Maar voor het tweede half jaar verwachten we een autonome groei van vijf procent.” De nettowinst, die vorig jaar uitkwam op 110 miljoen euro, zal volgens Van der Lof tussen de 106 en 112 miljoen komen te liggen. „Ik ben optimist, we gaan voor de bovenkant van die bandbreedte en we gaan toe naar een record rendement op onze omzet dit jaar. Hoe mooi is dat?”

Smartphones

De omzet bij de TKH Group steeg het eerste half jaar met 3,5 procent tot 753 miljoen. De omzet werd onder meer gedrukt doordat producenten van consumentenelektronica minder investeerden. Dat merkt TKH in de levering van industriële camera’s, waarmee productieprocessen in beeld worden gebracht. Zo zijn wereldwijd fabrikanten van mobiele telefoons goede klanten van het bedrijf uit Haaksbergen. Ze gebruiken de camera’s van de TKH-dochterbedrijven voor het filmen van hun productie. Er worden dit jaar vier procent minder smartphones verkocht, zo is de verwachting, dus houden producenten van telefoons zelf ook de hand op de knip.

Haperende economie

Van een haperende economie merkt TKH nog bijna niets, zegt Van der Lof. „In de consumentenelektronica dus, maar daar halen we maar een paar procent van onze omzet vandaan. En bouwers van robots, waarvoor wij bekabeling leveren, maken pas op de plaats. Vooral bedrijven die de automobielindustrie beleveren maken zich zorgen, maar in die sector hebben wij geen klanten.”

Merknaam uitbuiten

TKH moet veel meer een merk worden dan het nu is. Daarom wordt een aantal dochterbedrijven, die in de loop der jaren bij de groep zijn gekomen, onder de TKH-vlag gebracht. Van der Lof: „We gaan onze sterke merknaam verder uitbuiten. Onze zes bedrijven die zijn gespecialiseerd in cameratechnologie krijgen bijvoorbeeld allemaal TKH in de naam. Uiteindelijk is dat ook veel efficiënter dan het hanteren van verschillende bedrijfsnamen.”

Enschede e.o.