Volledig scherm
Het Hellendoornse college heeft drie varianten laten ontwikkelen voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N35 tussen Nijverdal en Haarle. © Lenneke Lingmont

Drie varianten voor aanpakken N35 Nijverdal-Haarle

NIJVERDAL - Wat moet er nu gebeuren met de N35 tussen Nijverdal en Haarle? Deze week worden drie mogelijke varianten met de bewoners gedeeld.  

Binnen twee jaar moet de verkeersveiligheid op de N35 tussen Haarle en Nijverdal aan de Europese eisen voldoen. De Hellendoornse gemeenteraad moet daarom op korte termijn een definitief besluit nemen over de te nemen maatregelen.

 Combineren

Het college probeert het verbeteren van de verkeersveiligheid op de N35 met andere wensen te combineren. Het gaat dan bijvoorbeeld om het doortrekken van de fietssnelweg F35 naar De Paarse Poort, de verdere ontwikkeling van dit hoofdsteunpunt van Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug en het verbeteren van de toeristische verbindingen met Hellendoorn en Haarle (De Pas).

De gemeente heeft 2,9 miljoen euro van Rijkswaterstaat ontvangen voor de aanpak van de N35.  In alle drie varianten worden de aansluitingen op en oversteken van de N35 afgesloten. Zowel ten zuiden als ten noorden van de hoofdrijbaan wordt een parallelweg aangelegd. Aan de zuidkant loopt die nieuwe weg van de Oude Deventerweg naar restaurant De Sallandse Berg. Aan de noordkant wordt de bestaande parallelweg doorgetrokken naar de Klinkenbeltweg, zodat deze ook kan worden gebruikt als ontsluiting van destructiebedrijf Rendac.

Varianten

In variant 1 wordt een nieuwe fietsbrug over de N35 aangelegd ten westen van De Sallandse Berg en vanaf daar een fietspad naar de Klinkenbeltweg. Deze variant is de enige die past binnen het beschikbare budget. In de andere varianten moet een bedrag tussen de 0,5 en 1 miljoen euro worden bijgelapt door de gemeente.

In variant 2 wordt een tunneltje bij de Rendac (Klinkenbeltweg) aangelegd, in variant 3 een fietsbrug ter hoogte van de Oude Deventerweg. Die laatste variant wordt gecombineerd met het verharden van delen van aansluitende zandwegen om de fietsverbindingen met Haarle en Hellendoorn te verbeteren.

Nadeel

Grote nadeel van de eerste twee varianten is dat bestaande fiets- en wandelroutes als het ware doodlopen op de N35. Oversteken kan dan alleen bij De Sallandse Berg of Rendac bij Nijverdal en de kruising met de Tunnelweg bij Haarle. Dat komt de bereikbaarheid van het westelijk gedeelte van de Sallandse Heuvelrug niet ten goede en bovendien bestaat de kans op het ontstaan van illegaal oversteken.

Reggestreek