Volledig scherm
© Bert Kamp / News United

Geen gas maar koolmonoxide reden evacuatie 40 mensen in Nijverdal

NIJVERDAL - Geen gas, maar het levensgevaarlijke koolmonoxide was naar nu blijkt vrijdag de reden van de ontruiming van een pand aan de Maximastraat in Nijverdal.

„De concentraties waren levensgevaarlijk hoog”, vertelt woordvoerder Erik Meijerink van de brandweer Twente. Veertig bewoners en gebruikers van complex in Nijverdal ontsnapten aan de 'sluipmoordenaar'.

Gezondheidsklachten

Eén van de mensen die door de brandweer uit het pand werd gehaald was fotograaf Bert Kamp, die kantoor houdt in het gebouw. Hij had dit weekeinde nog steeds gezondheidsklachten. „Hoofdpijn, duizelig, suf”, vertelt hij. Kamp en andere bewoners en gebruikers van het pand hebben zich laten controleren door  ambulancepersoneel.

De koolmonoxide bleek volgens de brandweer afkomstig te zijn uit een defecte verwarmingsketel in het pand. Kamp denkt dat er al langer koolmonoxide uit de ketel vrij kwam. „Want ik had al langere tijd last van hoofdpijn en sufheid als ik op kantoor was geweest. Ik kon dan 's avonds alleen nog maar suf de bank liggen.”

Gaslucht

De brandweer kreeg vrijdagochtend de melding dat bewoners een gaslucht hadden geroken. „Er kwam een monteur van Enexis ter plaatse. Maar die werd onwel. De brandweer kwam tot de conclusie dat er meer aan de hand moest zijn en ontdekte dat het niet om aardgas maar om koolmonoxide ging”, vertelt Kamp.

Ontruiming

Meijerink bevestigt dat er zulke hoge concentraties werden gemeten dat het niet meer verantwoord was om in het pand aanwezig te zijn. „We hebben toen de appartementen, de apotheek, de hypotheker en andere kantoorruimten ontruimd.”

De veertig bewoners en gebruikers werden opgevangen op de eerste verdieping van het gemeentehuis. „De GGD had naar een noodpost ingericht, waar mensen zich konden laten controleren. Volgens mij heeft iedereen dat ook gedaan”, weet Kamp. Volgens de brandweer hoefde uiteindelijk niemand naar het ziekenhuis afgevoerd te worden.

De defecte verwarmingsketel is buiten werking gesteld en de bewoners konden vrijdagavond weer terugkeren naar hun appartement. De ketel moet gerepareerd worden

Sluipmoordenaar

Koolmonoxide is een sluipmoordenaar, bevestigt de brandweer. „Het gas is door je zintuigen niet waar te nemen omdat het niet zichtbaar is en je het ook niet kunt ruiken of proeven”, weet Meijerink. 

Koolmonoxide is een verbinding die ontstaat bij onvolledige verbranding van koolstofhoudende stoffen zoals aardgas in een defecte verwarmingsketel. Per jaar overlijden in Nederland meer dan 10 mensen er aan en worden meer dan 250 mensen met verschijnselen van koolmonoxidevergiftiging opgenomen. 

Dit zijn enkel geregistreerde gevallen want in de praktijk wordt een vergiftiging niet altijd herkend. „Er ontstaan griepachtige verschijnselen”, aldus Meijerink. Een gevaarlijke eigenschap van dit gas is dat het zeer snel wordt opgenomen in het lichaam. Koolmonoxide kan ook via de (onder) buren naar binnen komen, zoals in Nijverdal het geval was. Een koolmonoxide melder kan levens redden.

Reggestreek