Volledig scherm
© Carlo ter Ellen DTCT

Tunnel bij Nijverdal krijgt over
twee jaar brandwerende laag

NIJVERDAL De Salland-Twentetunnel wordt op zijn vroegst over twee jaar brandbestendig gemaakt tegen extreme hitte. De minister van Infrastructuur heeft de Tweede Kamer gemeld dat vijf tunnels die na 2008 zijn opgeleverd, opnieuw onder handen moeten worden genomen.

Het kost zeker 200 miljoen euro om vijf tunnels te voorzien van een brandwerende laag. Naast de - relatief korte - tunnel bij Nijverdal gaat het om de Tweede Coentunnel (A10), de Ketheltunnel (A4), de Koning Willem Alexandertunnel (A2) en de Gaasperdammertunnel (A9). Het aanbrengen van de brandwerende laag is het duurst voor de nog in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel. Dat kost 100 miljoen euro.

Veilig voor weggebruikers?

Rijkswaterstaat benadrukt dat de vier tunnels veilig zijn voor weggebruikers.De kans op een extreme brand - waartegen het beton niet bestand is - acht de minister „zeer klein”. Door het aanbrengen van hittewerende bekleding moet het probleem worden opgelost.De eerste tunnel kan naar verwachting in 2020 worden hersteld. 

Tunnel dicht

Het staat vast dat de tunnel bij de N35 daarvoor moet worden afgesloten. Op welk moment en hoe lang is nog onduidelijk. Er moeten nu eerst hitteproeven worden uitgevoerd en daarna worden de werkzaamheden aanbesteed.

Kosten

De kosten zijn niet te verhalen op de bouwers van de tunnels. „De tunnels zijn gebouwd conform de door Rijkswaterstaat opgestelde richtlijn en en desbetreffende contracten. Dat later duidelijk werd dat in deze richtlijnen genoemde betonsoorten toch niet voldoen aan de eisen voor brandwerendheid, is de betrokken bouwers en leveranciers niet aan te rekenen”, schrijft minister Van Nieuwenhuizen. De extra kosten komen derhalve voor rekening van de rijksoverheid.

Reggestreek