Metropool-baas wil Krang in Hengelo verlengen tot meerdaags festival

videoHENGELO - Metropool-topman Johan de Jong (50) wil het succesvolle Krang-festival verlengen tot een meerdaags gala. Het is deze editie opnieuw druk op De Houtmaat.

Daan Soer (41) legt een antieke single op de draaitafel, ingebouwd in de zijspan van een roze Vespa-scooter. Als de naald in de groeven daalt, klinkt jaren 50-saxofoonmuziek. Zwoel en sfeervol. Zwoel is het deze Hemelvaart qua temperatuur niet rond De Houtmaat, de uitspanning waar Krang wordt afgewerkt. Eerder grauw, grijs en net droog. Sfeervol is het hoe dan ook, met een frivole mix van muziek, maaltjes en maf straattheater. Goed toeven onder het lover en langs de vijver.

Voetenbad

Vinyl-dj Daan en zijn partner Milena Bleeksma (43), samen duo Swoolish Garage, zijn voor de derde keer op dit drukbezochte Hengelose Hemelvaartsgala. Daan draait plaatjes, zij geeft warm water-voetbaden aan kinderen in schuin gezette kruiwagens. De Groningers noemen Krang ‘gezellig, kleinschalig en lief’.

De duizenden bezoekers, van piepjong tot ver in de 80, denken daar krek hetzelfde over. Zes jaar na de aftrap als lezersdag van De Twentsche Courant Tubantia, toen als Lekker Twente, is Krang een begrip en een trekpleister.

De Metropool-medewerkers, die het gala nu runnen, houden rekening met de brede belangstelling. Er is een springkussen opgeblazen, er is een circusact. Jong en oud kunnen zich vermaken. (tekst gaat verder onder foto)

Volledig scherm
© Cees Elzenga / hetoog.nl

Meerdaags festival

Volledig scherm
© Cees Elzenga / hetoog.nl

Het gezinskarakter van het Amaliaveld is omgezet in een weide voor, vooral, bezoekers van 20 tot 35 jaar. ,,Met goeie popmuziek’’, promoot Johan de Jong, de baas van de poptempel. Zo wordt ook die doelgroep bediend.

De organisator is dik tevreden over de belangstelling voor deze aflevering. ,,De opkomst is geweldig, ondanks de wat lagere temperatuur.’’

De Jong ziet potentie in Krang, als een meerdaags festival. Niet meer alleen op Hemelvaartsdag vooral voor Hengeloërs, zoals nu, maar drie tot vijf dagen en voor heel Twente. ,,Dit terrein ligt hartstikke centraal. We zouden over de snelweg kunnen gaan. We moeten de plek nog wel bekender maken. Niet iedereen weet De Houtmaat te vinden.’’ 

Quote

Krang is een krachtige naam. Daar kun je mee verder

Johan de Jong, Metropool

Verdienmodel?

Hij heeft nagedacht over het verdienmodel. De toegang is gratis, voor auto’s geldt 5 euro parkeergeld. Krang wordt gesponsord door enkele fondsen, waaronder Hengelo Promotie. De kosten worden verder gedekt door de (fikse) omzet van drank en eten. Een biertje kost 2,75 euro, een warme hap gauw 5 euro. ,,We draaien quitte, we hoeven niet aan Krang te verdienen. Het gaat steeds net goed.’’

In de toekomst kan Krang deelnemers aantrekken, die betalen voor een plek onder deze zon. Van verkopers van zonnebrillen tot attracties. Wijkbewoner Hans Oude Avenhuis (61) en de mensen van ontwerpbureau TriMotion krijgen nu gratis aandacht voor hun plannen voor het Weusthagpark, met meer ruiterpaden en recreatie.

Pascal en Gisella Warlich (beiden 48) bezoeken Krang voor de tweede keer. Ze genieten van het aanbod. ,,Lekker buiten.’’ Ze prijzen de gezelligheid en diversiteit. Dat mag van hen langer duren.

Volledig scherm
© Cees Elzenga / hetoog.nl

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.