Volledig scherm
Na dertig jaar is het huidige logo van de gemeente Hengelo aan vervanging toe. © Gemeente Hengelo

Gemeente Hengelo frist zichzelf op met een nieuwe huisstijl

HENGELO - De gemeente Hengelo laat zich een nieuwe huisstijl aanmeten, inclusief nieuw logo. „Af en toe moet je jezelf wat opfrissen”, zegt wethouder Claudio Bruggink.

Gekozen is voor het ontwerp van Creative Bastards. Het Enschedese reclamebureau kwam als winnaar uit de bus bij de aanbesteding, waaraan negen bureaus uit de regio meededen. Creative Bastards krijgt tot 1 oktober de tijd ‘om de visuele identiteit verder uit te werken en te vertalen tot een compleet huisstijlhandboek’.

Gedateerd

„Onze huisstijl is wel aan een restyling toe, vonden wij”, vertelt wethouder Bruggink. Het huidige logo is al een jaar of dertig oud. „Het ziet er wat gedateerd uit”, aldus Job Wieffer van de afdeling communicatie. De naderende terugkeer van de ambtenaren naar de binnenstad is volgens het college van B en W hét moment om de huisstijl te vernieuwen en te verfrissen.

Veranderen

Begin volgend jaar moeten het nieuwe stadskantoor en het gerenoveerde stadhuis klaar zijn en verhuizen de ambtenaren weer naar de binnenstad. Maar dat is volgens het college niet de enige reden. ‘De samenleving wijzigt in snel tempo en stelt daardoor ook andere eisen aan ons als gemeentelijke organisatie. De ‘stijl van het huis’ dient mee te veranderen (een andere open houding en uitstraling) en daarmee ook de huisstijl.’

Herkenbaar

Het nieuwe logo moet herkenbaar zijn voor de inwoners van Hengelo. Hoeveel de hele operatie gaat kosten, kan Bruggink nog niet zeggen. Maar door de invoering van de nieuwe huisstijl te combineren met de verhuizing denkt het college de kosten beperkt te kunnen houden.

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.