Volledig scherm
Een impressie van de bar en restaurant in de nieuwe trein © Deutsche Bahn

Gloednieuwe trein naar Berlijn is snel en gaat gewoon via Twente

ENSCHEDE - De nieuwe trein van de Deutsche Bahn tussen Amsterdam en Berlijn blijft gewoon via Twente rijden. Dat bevestigen NS en Deutsche Bahn, dat deze week zijn nieuwste paradepaardje presenteerde.

Reizigers tussen Amsterdam en Berlijn zijn met die nieuwe Talgo-trein van de Deutsche Bahn straks een half uur sneller op locatie. De route gaat ‘gewoon’ over Twente, inclusief stops in Hengelo en Almelo. De nieuwe trein van Spaanse makelij gaat vanaf 2023 rijden.

Eerder bestond de vrees dat de route over Twente geschrapt zou worden en de spoorbedrijven voor een nieuwe, nog snellere verbinding over Arnhem zouden kiezen. 

Onderzoek naar dat traject loopt nog steeds, maar staat los van het reguliere spoorboekje. “De route zoals die nu is - over Hengelo - blijft gewoon gehandhaafd, ook met de nieuwe treinen”, zegt Hessel Koster van de NS. “Die treinen hebben namelijk ook een binnenlandse functie, aan beide kanten van de grens.”

De trein blijft ook stops maken in Almelo en Hengelo, verzekert de NS-man. Eerder werd er gesproken om minimaal één van die haltes te schrappen om nog meer tijdswinst te boeken op het traject. 

Concurreren met vliegtuig

Volledig scherm
© DB

In de huidige situatie ben je vanuit Amsterdam op z’n snelst in 6 uur en 22 minuten in de Duitse hoofdstad. Met de nieuwe treinen wordt dat teruggebracht tot 5 uur en 50 minuten: een tijdwinst van een half uur. De grootste 'versneller’ daarbij is de halte in Bad Bentheim, vlak over de grens bij Oldenzaal. Met de komst van de nieuwe treinen hoeven er daar straks geen locomotieven meer verwisseld te worden. Dat betekent dat ook de reis vanuit Almelo (momenteel 4.37 uur) en Hengelo (4.24 uur) straks stukken sneller gaat. 

NS en Deutsche Bahn blijven daarnaast onderzoek doen naar nog snellere mogelijkheden om via Amsterdam naar Berlijn te komen. Een versnelling van dat traject is ook een wens van de Nederlandse en Duitse overheid. Op die manier zou de meer duurzame trein kunnen concurreren met het vervuilende vliegtuig. 

De route via Arnhem blijft daarbij een optie om een aantal keer per dag ingezet te worden, als ‘ultra-sneltrein’ met heel weinig stops. “Dat zou dan bovenop de huidige dienstverlening komen. Maar daar zijn investeringen in infrastructuur voor nodig, zover is het nog niet”, zegt Koster.

Tussenstations schrappen?

Het onderzoek van de NS en Deutsche Bahn zou medio april klaar zijn, maar die deadline wordt niet gehaald. Ondertussen wordt wel gekeken naar andere manieren om de reistijd te verkorten, bijvoorbeeld door tussenstations te schrappen. Het doel is om de huidige reistijd terug te brengen tot vier uur per eind 2025.

Volledig scherm
Er komt plek voor 8 fietsen in de trein © Deutsche Bahn
Volledig scherm
De tweede klasse in de nieuwe trein © DB
Volledig scherm
© DB

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.