Hoofdrol Hengelo bij onderzoek naar positief effect VoorleesExpress

Kinderen met een taalachterstand uit Hengelo spelen de hoofdrol in het landelijk onderzoek naar het effect van de VoorleesExpress.

Kinderen die meedoen aan de VoorleesExpress in Hengelo gaan beter presteren op school, zeggen hun onderwijzers. Wetenschappers van de universiteit van Utrecht willen het positieve effect nu onderbouwen met hun wetenschappelijk onderzoek. 

Roel van Steensel

Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers onder leiding van professor Roel van Steensel van de Erasmus Universiteit Rotterdam, in samenwerking met de openbare bibliotheek in Hengelo.

Taalachterstand

De VoorleesExpress valt onder de vleugels van de openbare bibliotheek. Vrijwilligers lezen wekelijks een half jaar voor bij een gezin met kinderen jonge kinderen van twee tot acht haar, die een taalachterstand hebben. Elk jaar komen er zestig gezinnen aan de beurt. Doel is om de taalontwikkeling te stimuleren. “En dat is enorm belangrijk", benadrukt, Peter Bonekamp, consulent educatie van de openbare bibliotheek. 

Inhalen

“In deze maatschappij red je het niet als je de taal niet goed beheerst. Als je als kind een taalachterstand hebt op school, is het heel moeilijk om dat in te halen.  Wij merken dat de kinderen die voorgelezen worden enorm vooruit gaan. Dat horen wij ook van hun leerkrachten. De kinderen praten meer en hun woordenschat wordt vergroot."

Bonekamp selecteert de gezinnen in overleg met scholen, kinderdagverblijf en logopedisten. Ook stuurt hij  vanuit de bibliotheek de vrijwilligers en de vrijwillige coördinatoren aan. "Het is een relatief goedkope investering voor een project dat enorm veel winst oplevert", zegt hij. "Ik stop er een aantal uren in. Maar het meeste werk wordt gedaan door de vrijwilligers, die er jaarlijks 1200 uren in steken." 

Bezuinigingen

Waar Enschede worstelt met het voortbestaan van de VoorleesExpress als gevolg van drastische bezuinigingen, wordt het project in Hengelo omarmd.  Gemeente en Bibliotheek zien het belang ervan in. 

"De VoorleesExpress is geen bijles, maar het gaat om het leesplezier. Kinderen leren dat lezen leuk is en dat je daar ook nog veel van kunt leren.  Voor de ouders is het een eye-opener. Zij zien dat kinderen voorlezen leuk vinden. Ze worden gestimuleerd om ook zelf voor te lezen." 

Ouders

Het zijn veel vluchtelingengezinnen die meedoen aan de VoorleesExpress, maar ook Nederlandse gezinnen melden zich aan, benadrukt Peter Bonekamp. “Het zijn gezinnen van wie de ouders, door allerlei omstandigheden, niet taalvaardig zijn." 

De VoorleesExpress begon ruim tien jaar geleden in Utrecht en is inmiddels in vele plaatsen actief. Een wetenschappelijk onderzoek moet nu het nut ervan met harde cijfers onderbouwen. De Bibliotheek van Hengelo gaat het helpen bij dit onderzoek waarin Hengelo een rol speelt. Een aantal gezinnen wordt daarbij een periode gevolgd.

Deze week bleek uit een studie dat 18 procent van de 15-jarige niet in staat is om een ondertiteling van een film te volgen. Eén op de tien leerlingen in groep acht van de basisschool beheerst het Nederlands niet voldoende. Een van de oorzaken is dat kinderen minder lezen. 

Volledig scherm
Frans Hijman, vrijwilliger van de VoorleesExpress leest Naomi (links) en Joann voor. "Ik merk dat ze vooruit gaan. Ze leren spelenderwijs heel veel nieuwe woorden." © Emiel Muijderman

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.