Volledig scherm
De internationale trein, hier in Hengelo © Marieke Amelink

Intercity naar Berlijn meer in trek dan ooit

Met de trein van Twente naar Berlijn? Dan ben je niet de enige. De intercity tussen Amsterdam en Berlijn noteerde het afgelopen half jaar 18 procent meer reizigers dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens de NS speelt de klimaatdiscussie ‘onmiskenbaar een rol’.

De trein naar Berlijn is populairder dan ooit. Het aantal reizigers dat in Almelo op de internationale trein stapt, nam in een jaar tijd met 8 procent toe. In Hengelo was de groei iets minder sterk, al spreekt de NS alsnog van ‘mooie cijfers’. Vanuit Twente ben je met de intercity in minder dan 4,5 uur in het hart van de Duitse hoofdstad. 

De groei van het aantal reizigers op het traject is volgens de NS vooral te danken aan de toenemende aandacht voor de impact van reizen op milieu en klimaat. „De klimaatdiscussie speelt onmiskenbaar een rol”, stelt NS-woordvoerder Hessel Koster. „Daardoor is er veel aandacht voor de trein. En wat je aandacht geeft, dat groeit.” 

Vliegschaamte

Ook vliegschaamte speelt volgens hem een rol. Die term is over komen waaien uit Zweden en staat voor de schaamte die sommige mensen voelen als ze het meer vervuilende vliegtuig pakken. Koster: „Treinreizigers zijn het #treintrots gaan noemen op Twitter.”

Ook zakelijk gezien trekt de internationale trein meer reizigers, ziet NS. „In Twente bestaan er economische verbanden met steden in Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen, waardoor de trein ook voor zakelijke reizigers interessant is”, zegt Koster. Hij noemt Osnabrück en Hannover als voorbeeld.

Vanaf 2023 rijden er nieuwere en moderne treinen op het traject tussen Amsterdam en Berlijn. Reizigers zijn met die nieuwe Talgo-trein straks een half uur sneller op hun eindstation. De grootste tijdswinst wordt behaald bij de halte in Bad Bentheim. Daar moeten reizigers nu nog een kwartier wachten, omdat de locomotieven voor de trein gewisseld moeten worden. Bij de nieuwe Talgo-trein is daar geen sprake meer van.

Kortere reistijd

„We willen het reizen per trein tussen de Europese steden versnellen”, vertelt Koster. „Vooral tot een afstand van ongeveer 700 kilometer heeft de trein echt de potentie om ook qua reistijd het vliegtuig het nakijken te geven. Er wordt vanuit het groei-oogpunt trouwens nog vaak vanuit Amsterdam geredeneerd, maar vanuit het oosten van het land zijn de reistijden al fors korter.”

De internationale trein blijft, ook in de toekomst, gewoon via Almelo en Hengelo rijden. Eerder dit jaar bestond de vrees dat NS en Deutsch Bahn voor een alternatief traject via Arnhem zouden kiezen. Als die treindienst er al komt, dan vormt het een aanvulling op de huidige verbinding via Twente.

Volledig scherm
© Marieke Amelink

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.