Volledig scherm
Deacon Egberink, Brynn Hain en Ties Evers werken aan hun woordweb © Lenneke Lingmont

Leerlingen krijgen les over de oorlog op Anninksschool in Hengelo

HENGELO - Waarom werden Joden vervolgd? En wat betekent het om in vrijheid te leven? Basisscholen kregen maandag het Denkboek uitgereikt, waarin verhalen over de oorlog doorverteld worden.

,,Wat is vrijheid?” Etuis komen tevoorschijn, schriften worden opengeslagen. Met een woordweb moeten leerlingen van de Anninksschool in Hengelo zoveel mogelijk associaties bedenken bij het woordje vrijheid. ,,Dat je je mening mag uiten”, zegt een meisje. ,,Dat je veilig over straat kan”, zegt een ander.

André Gilara, leerkracht bovenbouw op de Anninksschool, geeft zijn leerlingen maandagmiddag een les over vrijheid. Dit doet hij aan de hand van het zogenoemde Denkboek. Het Denkboek is verspreid op zo’n 5000 scholen in Nederland. Het boek is een initiatief van het Nationaal Comité 4 en 5 mei en moet verhalen over de oorlog levend houden.

Zeldzaam

Een enkele groot- of overgrootouder van de leerlingen op de Anninksschool kan het nog navertellen. ,,Maar die verhalen worden natuurlijk steeds zeldzamer”, stelt Gilara. Bovendien worden ze ook niet altijd verteld. Zo ook de opa van Mylan van den Berg. ,,Hij heeft het er eigenlijk nooit over gehad”, zegt Mylan. ,,Omdat het zo erg is wat er toen is gebeurd.”

Juist daarom is het belangrijk dat de verhalen in het onderwijs verteld worden, zegt Gilara. Want als het op school niet wordt gedaan, wie doet het dan wel? ,,In de media zien ze er misschien wat van, maar dat is niet genoeg. Als leerkracht sta je veel dichterbij het kind.”

De verhalen mogen niet vergeten worden, vindt Gilara. Ook omdat er veel van te leren valt. ,,Alles wat nu gebeurt, is te herleiden vanuit de geschiedenis.”

Nieuws

Daarom praat Gilara ook vaak over het nieuws in de klas. De oorlog in Syrië, maar bijvoorbeeld ook het homostel uit Arnhem dat afgelopen weekend in elkaar werd geslagen. ,,Omdat mensen anders zijn, worden ze in elkaar geslagen”, vertelt hij de kinderen.

Het laat volgens hem zien dat vrijheid, zelfs in Nederland, niet altijd vanzelfsprekend is. ,,Je denkt dat het anno 2017 niet meer gebeurt. Dus wel.”

Verhalen over de oorlog uit eerste hand zullen misschien uitstervende zijn, maar de verhalen blijven vastgelegd. Of dat minder indruk maakt? Gilara denkt van niet. ,,De kinderen vinden juist de verhalen over de Tweede Wereldoorlog vaak het meest interessant. Het raakt.”

Dat blijkt. ,,Ik vind het heel gaaf om die verhalen te horen”, zegt leerling Dyon Stoffers. ,,Maar het is ook wel heel erg”, voegt Lisa Thijert eraan toe. ,,En het is ook erg dat het nog steeds gebeurt. Bijvoorbeeld in Syrië.”

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.