Volledig scherm
Een kijkje achter de schermen bij het webcare-team van de politie, dat vanaf donderdag voor heel Twente actief is. Joost van Goor (vooraan) en Sjoerd Obbink bij de social media schermen. © Frans Nikkels

Politie volgt heel Twente nu ook digitaal

AUDIOHENGELO - 24 uur per dag direct een reactie op een vraag aan de politie? Geen probleem. Vanaf vandaag biedt de politie 'webcare' voor heel Twente. TV Enschede FM sprak over het beleid met woordvoerder van de politie Nanda Redder. Beluister dat fragment hieronder terug.

Alle digitale vragen, opmerkingen en tips van Twentse burgers worden vanaf deze donderdag direct beantwoordt door de politie. Want tot op heden werden alleen berichten uit Hengelo, Borne en Hof van Twente behandeld door het 'webcareteam', maar daar zijn nu alle resterende gemeenten aan toegevoegd.

Facebook en Twitter

Op het politiebureau in Hengelo staan vier grote computerschermen, die dag en nacht worden gevolgd door agenten die niets anders doet dan controleren wat er gebeurt op Facebook, Instagram en Twitter. "Elk bericht dat we binnenkrijgen komt per plaats op ons scherm", zegt hoofdagent Joost van Goor. "We lezen ze er bepalen daarna of we moeten reageren, collega's moeten inseinen of dat er geen vervolg nodig is."

Nieuwe doelgroepen

Quote

De collega's zijn zo fanatiek dat ik ze eerder moet afremmen, omdat ze de neiging hebben om ook thuis nog alles te willen volgen.

teamchef Sjoerd Obbink

Die manier van interactie komt bovenop de bestaande manieren van contact met burgers, zoals bezoek aan het bureau of telefonische meldingen. "Dit is precies waar de burger in de huidige tijd om vraagt. Snel vraag en antwoord via moderne kanalen", zegt Sjoerd Obbink, teamchef van de politie Hengelo. "Maar niet alleen de burgers vroegen hier om, ook onze eigen collega's hadden behoefte aan deze manier van communiceren. We bereiken hier doelgroepen mee waarmee we voorheen moeilijk contact kregen."

Fanatiek

Op elk moment van de dag is er een agent verantwoordelijk voor de digitale klantenservice. Een excuus als 'ik zag een bericht niet omdat ik niet achter de schermen zat' bestaat bovendien niet: de software die voor het webcareteam gemaakt is, kan ook worden bekeken op de mobiele telefoons van de agenten. Obbink: "Maar het is ook niet zo dat berichten kunnen blijven liggen. De collega's zijn zo fanatiek dat ik ze eerder moet afremmen, omdat ze de neiging hebben om ook thuis nog alles te willen volgen."

Hulp bij ontvoering

De toegevoegde waarde van 'webcare' is volgens Van Goor heel duidelijk: naast het gemakkelijke contact met burgers en de mogelijkheid om snel vragen te beantwoorden, helpt het namelijk ook bij het oplossen van criminaliteit. "In juni werd in Hengelo een vrouw ontvoerd. Toen we op Facebook een foto plaatsten van de gebruikte auto kregen we direct locaties door. Binnen drie uur was de vrouw weer vrij, door de hulp van onze 'volgers'. Echt mooi."

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.