Volledig scherm
Railfietsers op het viaduct over de Twekkelersweg. Straks een normaal beeld in Hengelo.

Railfietsers vanaf april over Akzo-spoorlijntje Hengelo

HENGELO - Met een fietskarretje over het Akzo-spoorlijntje, een traject meteen lenge van 2,1 kilometer: over paar maanden, vanaf medio april, kan het. Het lijntje is sinds kort eigendom van Rail Pleasure Holding, dat het recreatief railfietsen hier wil beginnen. De gemeente werkt er graag aan mee: die nam het goederenlijntje voor 70 mille over van ProRail om het meteen, voor hetzelfde bedrag, door te verkopen aan het spoorfietsbedrijfje.


Het fietsspoorlijntje begint straks tussen fietssnelweg F35 en het FBK-stadion. Daar komt een een kopie van een negentiende-eeuws wachthokje te staan met een perronnetje. De beruchte rails schuin over het fietspad verdwijnen dan meteen, de F35 wordt hier rechtgetrokken.

Railfietsers

De railfietsers bewegen zich straks langs de Kuipersdijk en verderop parallel aan de Twekkelerweg, steken de sluizen bij de Waarbeek over, passeren de Boortorenweg en de Rougoorweg en stoppen in de buurt van de Zuivelhoeve. Daar wordt een wandeltraject uitgezet voor wie daar zin in heeft. Het spoorlijntje stopt nu nog boven de Rougoorweg: het zuidelijke vervolgtraject, een halve kilometer lang, is in februari 2014 gesloopt. Maar technologiebedrijf Strukton gaat dat weer gratis herstellen als MVO-project: maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Tien karretjes

Chris Rijff van Rail Pleasure wil tien railfietskarren inzetten, waaronder zes zespersoonstypen en een groepskar voor veertien tot zestien personen, bedoeld voor onder meer kinderfeestjes en personeelsuitjes. Er is ook nog een replica van een klassieke pompwagen in de maak.
Rijff heeft ook een spoorwagon aangeschaft om op te knappen. Die wordt aan het eind van het lijntje, richting Twekkelo neergezet voor overnachtingen. Hij rekent het eerste seizoen op 8.000 tot 9.000 bezoekers: „Dan ben ik dik tevreden.”

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.