Volledig scherm
© ANP

Vrees voor extra overlast in Twente door werk aan Duits goederenspoor

DEN HAAG/HENGELO - De werkzaamheden die de komende jaren aan het goederenspoor tussen Zevenaar en Oberhausen moeten worden verricht, kunnen verregaande extra gevolgen hebben voor het goederenvervoer in Twente.

Daar wordt rekening mee gehouden door No Rail, de belangenvereniging in Hengelo die de leefbaarheid voor mensen die in de nabijheid van het spoor wonen wil waarborgen.

Financiering
In 2016 zal in Duitsland vermoedelijk een begin worden gemaakt met de bouw van een derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen, waardoor de Betuweroute optimaal moet aansluiten op het Duitse spoor. De financiering van die aanpassing is eindelijk rond.

Omleiding via Twente
Door de werkzaamheden, die tenminste zes jaar in beslag nemen, moeten veel goederentreinen worden omgeleid via andere routes. Daar lijken twee trajecten voor in beeld: via Hengelo-Oldenzaal of via Venlo. Wordt gekozen voor een omleiding via Twente, dan komen de extra treinen mogelijk bovenop de groei van het goederenvervoer die in het kader van de herverdeling van het gebruik van het Nederlandse spoor toch al is voorzien.

Dilemma
„Het is een dilemma”, zegt voorzitter Hans Heerze van No Rail. „Aan de ene kant willen we allemaal dat de Betuwelijn volledig kan worden benut en dat de aansluiting op het Duitse net goed wordt geregeld. Dus zul je tijdelijk enige overlast voor lief moeten nemen. Maar die overlast is voor de mensen die het direct raakt natuurlijk wel buitengewoon vervelend.”

Mansveld
Een woordvoerder van ProRail laat desgevraagd weten dat over de route van een eventuele omleiding nog niets is besloten. Staatssecretaris Mansveld zei daar vorige maand in de Tweede Kamer over dat er nog overleg plaatsvindt met de autoriteiten in Duitsland en België.

In samenwerking met indebuurt Hengelo

Hengelo e.o.