Verslaggevers Dick Janssen en Hans Brok.
Volledig scherm
PREMIUM
Verslaggevers Dick Janssen en Hans Brok. © Carlo ter Ellen

In de auto rijdt 'big brother' met u mee

het debatOoit stond de auto symbool voor vrijheid, maar anno 2020 lijkt onze heilige koe vooral een mooie dataverzamelaar. Autofabrikanten, maar ook andere partijen gedragen zich als ‘big brothers’. Privacybewakers willen die datalust aan banden leggen. Terecht vinden Dick Janssen en Hans Brok. Maar of er een weg terug is?

Dick Janssen: ‘Autorijden is niet meer een pleziertje, zoals vroeger’

Verslaggever Dick Janssen.
Volledig scherm
Verslaggever Dick Janssen. © Carlo ter Ellen DTCT

Een vast ritueel was het in mijn jeugdjaren begin jaren 60 op de zondagmiddag. ‘Jongens, jullie hebben lang genoeg binnen gezeten’, riep de heer des huizes. De auto stond te ronken voor deur, we gingen een rondje over de Holterberg maken. De standaardzinnen van pa konden we al raden als hij de bolide startte. ‘Even de kop leegmaken, er is niets mooiers dan door de natuur te rijden. En niemand weet waar je uithangt.’

Hoe anders is het anno 2020. Autorijden is niet meer een pleziertje, zoals vroeger. Dat komt allemaal door de boordcomputer die veel gegevens vastlegt en doorstuurt naar de fabrikanten. Vaak zonder dat we het zelf weten. De automerken zijn niet erg happig om te vertellen wat ze precies met al die data doen.

Het Financieele Dagblad zit er al een tijdlang bovenop. Dat komt mede omdat de toezichthouders die waken over de privacy van de Europeanen, de digitale datalust van de autobranche aan banden willen leggen. Want de feiten over de plekken waar je je met je auto bevindt, kunnen heel gevoelige informatie bevatten. Bijvoorbeeld dat je vaak je voertuig bij een kerk stalt. En wat heeft de maker van je wagen daar mee te maken. Niets toch?