Volledig scherm
Blokken blokkeren de overgang in de Tuunterweg in het buitengebied van Aalten. © gemeente Aalten

Einde nadert voor onbewaakte overwegen in Twente

HOF VAN TWENTE - ProRail wil haast maken met het sluiten van onbewaakte spoorwegovergangen. De 30 gevaarlijkste gaan volgens ProRail-directeur Pier Eringa sneller dicht dan verwacht. Hof van Twente is koploper in Nederland met twaalf onbewaakte overgangen. Gelderland telt er 32, waarvan er vijf in de gemeente Winterswijk liggen.

ProRail wil de 30 gevaarlijkste overgangen zonder bomen, lampen en bellen op korte termijn barricaderen met betonblokken. „ Zoals het nu gaat, duurt het allemaal veel te lang”, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas. „Goed overleg en het creëren van draagvlak zijn belangrijk voor ons, maar op sommige plekken gaat de tijd die dat vergt ten koste van de veiligheid. We willen niet dat er nog meer ongelukken gebeuren.”

Dodelijk ongeval

Het is wrang, maar na calamiteiten kan het volgens Baas soms wel snel. Zoals in de gemeente Aalten, waar ProRail een onbewaakte overweg sloot na een dodelijk ongeval, afgelopen voorjaar. Op de overgang bij de Tuunterweg in Aalten, kwam toen een 19-jarige automobilist om het leven. In totaal waren er vorig jaar 29 aanrijdingen bij spoorwegovergangen, waarbij vijf dodelijke slachtoffers vielen.

Waar de 30 gevaarlijkste overgangen liggen waar ProRail betonblokken wil neerzetten, wil woordvoerder Baas van de spoorwegbeheerder niet zeggen. „Maar ik neem toch aan, dat ProRail hier niet plotseling verschijnt met een bulldozer en beton, maar ons eerst netjes gaat inlichten”, zegt wethouder Harry Scholten van de gemeente Hof van Twente. „Voorlopig weten we nog van niets. Volgende maand zitten we weer om tafel met ProRail, misschien horen we dan meer.”

ProRail-topman Eringa kondigde aan te willen doorpakken, omdat de besluitvorming rond de sluiting van onbewaakte overwegen veel te lang duurt. Nederland telt 113 van dergelijke overgangen, waarvan 26 in Overijssel en daarvan liggen er dan weer twaalf binnen de gemeente Hof van Twente. Die onbewaakte overgangen moeten worden beveiligd, ondertunneld, of verdwijnen.

Beveiligen

Beveiligen is een dure grap, dat kost gemiddeld acht ton per spoorwegovergang. Daarvan zou de betreffende gemeente dan een kwart moeten betalen. De rest komt voor rekening van het Rijk en de provincie. Bij ondertunneling denkt ProRail-baas Eringa aan ‘een soort grote rioolbuis, waar je te voet doorheen kunt’, zo zei hij woensdagochtend in een uitzending van Radio 1.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven is niet blij met de actie van ProRail-directeur Eringa en spreekt schamper van ‘een traditie bij Eringa om in de aanloop van een Kamerdebat over het spoor met allerlei plannetjes te komen.’ De Kamerfracties van VVD en CDA hebben al laten weten, dat ProRail niet op eigen houtje tot afsluiting kan besluiten en daarmee gemeenten, provincies en rijk passeert.

Hengelo e.o.