Scholieren uit Goor en Gronau speuren naar onderwaterbeestjes

AMBT DELDEN Veertig leerlingen uit Nederland en Duitsland hebben donderdag meegedaan met een project dag op landgoed Twickel. De scholieren van de Waerdenborch uit Goor en het Werner von Siemens Gymnasium uit Gronau troffen elkaar in Ambt Delden in het kader van het grensoverschrijdend project ‘MINT LAB in kastelen’ (Mathematik, Informatik, Naturwissenschaft und Technik).

Na een korte presentatie in de Oranjerie en een rondleiding door de tuinen van het kasteel, trokken de scholieren naar museumboerderij Wendezoele om verschillende wetenschappelijke proeven te doen. Zo werden er watermonsters genomen in de kasteelgracht en de vijvers op het landgoed en deze werden vervolgens met behulp van een microscoop onderzocht. Ook kregen de leerlingen middels enkele proeven uitleg over de vliegtuigen en aerodynamica.”

Grensregio

“Dit is een onderwijsproject op het gebied van natuurwetenschap en techniek in de Nederlands-Duitse grensregio”, vertelt Paul van Dun, die namens de Regio Achterhoek bij het project betrokken is. “Tot 2021 worden er in totaal 144 projectdagen gehouden waarbij scholen uit Twente, de Achterhoek, Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen betrokken zijn.”

Volledig scherm
Ines Günther van het Werner von Siemescollege en Britt Oplaat (rechts) van de Waerdenborg uit Goor bekijken watermonsters uit de slotgracht van Twickel. © Frans Nikkels

Doelstellingen

Het project heeft verschillende doelstellingen. “Daarbij is het belangrijkste uitgangspunt om leerlingen uit de grensstreek enthousiast te maken voor technische opleidingen”, zo vertelt Van Dun.

“Er is zowel aan Nederlandse als Duitse kant een groot tekort aan goed opgeleide technici. Daarnaast willen we de jongeren kennis laten maken met ons cultureel erfgoed. In dit geval landgoed Twickel, maar er zijn ook projecten in bijvoorbeeld fabrieken in beide landen. Op deze bijzondere plekken wordt ook gekeken op welke manier er gebruikt gemaakt wordt van techniek. Op Twickel is bijvoorbeeld de zoutwinning een mooi voorbeeld.”

Contact tussen Nederlandse en Duitse scholieren

Verder is ook het contact tussen Nederlandse en Duitse scholieren een van de speerpunten. “Het project moet vooroordelen wegnemen en het voor jongeren eenvoudiger maken om over de landsgrenzen te gaan. Op wetenschappelijk gebied is een goede samenwerking tussen de landen van groot belang. Als scholieren al op jonge leeftijd met elkaar in contact komen, levert dit in de toekomst alleen maar voordelen op.”

Koppeltje

Ines Günther van het Werner von Siemens Gymnasium en Britt Oplaat van de Waerdenborch zijn op donderdag aan elkaar gekoppeld en moeten samen de onderzoeken doen. “Het is leuk om met jongeren uit Nederland in contact te komen en zo de taal beter te leren kennen.”, geeft Ines aan. “Daarnaast heb ik het vak natuurkunde en ben daarom ook erg geïnteresseerd in de proeven die vandaag worden gedaan.”

Britt heeft Duits op school, maar vindt het lastig om een gesprek te voeren. “Vaak schakel ik dan over naar Engels, maar ik kreeg net van de leraar te horen dat dit niet de bedoeling is.” Door de gedeelde interesse in de proeven die gedaan worden, gaat de communicatie vaak ook vanzelf. “We begrijpen elkaar eigenlijk best goed.”

Mug en watervlo

In het water van de slotgracht van het kasteel vindt het Nederlands-Duitse duo uiteindelijk een larve van een mug en watervlo. Britt: “We werken op school vaker met microscopen, maar dan bekijken we bijvoorbeeld een haar. Dit is veel interessanter omdat er leven in zit.” Of het project haar heeft overtuigd om een wetenschappelijke studie te volgen is onzeker. “Op deze manier zie je in ieder geval wel dat wetenschap erg leuk kan zijn.”

Hengelo e.o.