Volledig scherm
Ontwerp Henny Zandjans © Henny Zandjans

Welk kunstwerk moet er op het plein in Diepenheim komen?

DIEPENHEIM - De  make-over van het Plein onder de Platanen in Diepenheim is af als er een kunstwerk op komt dat recht doet aan de ontstaansgeschiedenis van het Stedeke. De inwoners mogen zich hier zaterdag over uitspreken.

Het initiatief voor een kunstwerk op het Heerlincke Plein komt van de buurtbewoners Geert Jan Bittink en Willen Teger, twee betrokken Diepenheimers. In juni 2016 uitten ze in deze krant hun ongenoegen over het plein dat ze voor hun ogen zagen verloederen. Begin deze maand is er een begin gemaakt met de opknapbeurt.

Allure

Een kunstwerk zou volgens Bittink extra allure geven aan het plein, een kunstwerk dat ‘past in de rijke cultuur-historische betekenis van Diepenheim’. ,,Bovendien is het soort van welkom voor bezoekers die vanaf de Goorseweg het Stedeke binnenkomen. We hebben gekozen voor een centrale plek in een groen vlak op het plein, een vlak dat dit najaar wordt gerealiseerd”, zegt Bittink.

Drie kunstenaars

De initiatiefnemers nodigden drie kunstenaars uit om een ontwerp te maken voor het kunstwerk: Henny Zandjans een Karin Hodes uit Diepenheim en Needenaar Anton ter Braak. Zaterdag presenteren ze hun ontwerpen van 11.00 tot 16.00 uur in de jongerensoos Why don’t Cha aan de Haaksbergerstraat. Bezoekers kunnen dan kenbaar maken wat ze van het idee van een kunstwerk vinden en hun voorkeur uitspreken voor één van de ontwerpen. Bittink en Teger hebben ook tal van organisaties gevraagd om uiterlijk 20 oktober te reageren.

Draagvlak

Eind oktober maken Bittink en Teger bekend of er voldoende draagvlak voor een kunstwerk op het Plein onder de Platanen is en welk ontwerp de voorkeur heeft. Daarna volgt er een financieel  haalbaarheidsonderzoek. Voor de financiering worden fondsen geworven.

Diepenheim ontstond in de heerlijkheid Diepenheim, die eerst van de Heren van Diepenheim was en in de tweede helft van de 12de eeuw door het huwelijk van de erfdochter Regenwice van Diepenheim in handen kwam van de graven van Dahl. In 1331 werd de heerlijkheid verkocht aan de bisschop van Utrecht.

Stedeke

zover bekend kreeg Diepenheim nooit officieel stadsrechten. Wel zou de heer van Diepenheim een soort stadsrecht hebben verleend. Maar een document daarover zou in 1597 bij een brand verloren zijn gegaan. In 1602 werd het stadsrecht opnieuw op papier gezet. Omdat Diepenheim de kleinste Twentse stad was (nu ruim 2600 inwoners) kreeg het de bijnaam Stedeke

Henny Zandjans

In het ontwerp van Henny Zandjans zitten veel historische elementen. Zijn ontwerp toont onder meer de invloed van de bisschop van Münster, de strijd tussen Wolbertus en Hendrik van Dale, de oorkondes, erfdochter Regenwice, het stadswapen van Diepenheim, de door de Borgmannen aan Diepenheim geschonken borgmanbekers, het historisch zo betekenisvolle Leenregister uit 1188 en de Regge en Molenbeek.

Karin Hodes

Karin Hodes liet zich inspireren door het Stedeke Diepenheim, zoals dat ontstond toen erfdochter Regenwice en Hendrik van Dale rond 1180 huwden en het Huis te Diepenheim stichtten. In haar ontwerp zijn de loop van de stadsgrachten en glasobjecten van de kastelen/havezaten terug te vinden. In haar ontwerp komt ook de vlag van Diepenheim met daarin het molenrad van de watermolen in Old Deep’n voor.

Volledig scherm
Ontwerp Karin Hodes © Karin Hodes

Anton ter Braak

Anton ter Braak koos voor het huwelijk tussen erfdochter Regenwice en Graaf Hendrik van Dale als uitgangspunt voor zijn ontwerp. Het beeld symboliseert de strijd van de krijgsheer en de religie van de non. Beiden smelten samen tot dit ene beeld. De kleding heeft de ruwheid van de strijder, maar kan evengoed een religieus gewaad zijn. Kruis en zwaard complementeren de twee-eenheid.

Ook bestaat vanaf 21 tot en met 25 september de mogelijkheid om schriftelijk of via email een mening te geven over het kunstwerk: Looiersplantsoen 6, 7478 AR, Diepenheim, of via info@bittink.nl. 

Volledig scherm
Ontwerp Anton ter braak © Anton ter Braak

Hengelo e.o.