Volledig scherm
© anp

Faillissement in Borne doet grote fraude in taxiwereld vermoeden

BORNE - Achter een ogenschijnlijk klein faillissement van een in Borne gevestigd taxibedrijf lijkt een omvangrijke fraude schuil te gaan. Curator Arco Blankestijn ziet internet-taxidienst Uber als partij die dit op de achtergrond wellicht mogelijk maakte. De FIOD is ingelicht en de Inspectie voor de Leefomgeving doet onderzoek.

Er zijn in Twente verschillende adressen waar bedrijven die binnen afzienbare tijd failliet gaan een postbus huren. Grotestraat 64 in Borne is zo’n adres. Als advocaat Arco Blankestijn uit Hengelo op 21 april van dit jaar als curator wordt benoemd in het bankroet van het aan de Grotestraat 64 gevestigde A2B Taxi, weet hij wel hoe laat het is: waarschijnlijk geen administratie aanwezig en de directeur is een katvanger.

Postbusfirma's

Blankestijns vermoeden wordt versterkt als hij in het register van de Kamer van Koophandel de namen tegenkomt van twee zusterbedrijven, Taxi Limo Twente en KLM Taxi Service. Die zijn vlak voor het faillissement van A2B Taxi verhuisd van Borne naar de Molenstraat 20-1 in Hengelo. Dat is ook al zo'n adres waar veel ‘postbusfirma’s’ domicilie houden.

Het faillissement van A2B Taxi is aangevraagd door het Sociaal Fonds Taxi, dat nog 9.000 euro achterstallige premies vordert. Als Blankestijn op zoek gaat naar de eigenaar en directeur van A2B Taxi, komt hij uiteindelijk bij Mohammed El M. (35) terecht, een Amsterdammer die in de buurt van Manchester blijkt te resideren. Nee, de bedrijfsadministratie is helaas verloren gegaan. “Die was bij de ontruiming van zijn woning door de woningbouwvereniging meegenomen en vernietigd, zo vertelde meneer”, aldus Blankestijn.

Taxi's verdwenen

Op faillissementsdatum stonden er nog drie taxi’s op naam van A2B Taxi. Een maand daarvoor nog 49, constateert de curator. Daarvan zijn er 25 overgegaan naar zusterbedrijf Taxi Limo Twente en 11 naar particulieren. Blankestijn: “Dan miste ik er nog tien en waar die zijn gebleven is mij tot op heden onduidelijk.”

De curator komt tijdens zijn onderzoek tot de ontdekking dat er sprake is van een systeem, waarbij taxi’s voortdurend tussen verschillende vennootschappen van Mohammed El M. heen en weer worden geschoven. Als in één van de bedrijfjes de schulden te hoog opgelopen, wordt de BV opgeheven en gaan de taxi’s over naar een zusterbedrijf. “Belastingcontrole volgt pas na een jaar. Als de BV voordien al is opgeheven, is de praktijk vaak zo dat de fiscus er niet echt meer naar kijkt”, zo weet Blankestijn. Op faillissementsdatum bedroeg de schuld van A2B Taxi 109.000 euro, voornamelijk belastingaanslagen en boetes.

ZZP'ers

Volgens de curator werden de taxi’s, die vrijwel allemaal vanaf Schiphol opereerden, in de praktijk bestuurd door zzp’ers zonder vergunning. Zij 'pachtten' de vergunning van A2B Taxi en de opdrachten voor de ritten kwamen vooral via de taxi-appdienst Uber, zo blijkt uit bankafschriften. Blankestijn: “Uber boekte geld over naar A2B Taxi, de chauffeurs kregen handje contantje betaald en sociale premies en pensioenpremies werden niet afgedragen door A2B, verkeersboetes evenmin.”  Blankestijn heeft het idee dat deze manier van werken veel voorkomt in de taxiwereld, mogelijk sinds Uber als grote speler op die markt is gekomen.

De hoop van de curator is nu vooral gevestigd op de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport, die Uber vorig jaar al een boete van 650.000 euro oplegde. De ILT betrapte toen 23 chauffeurs op het illegaal pachten van hun ondernemingsvergunning bij een partnerbedrijf van Uber. Uber vindt overigens dat de bestrafte constructie hetzelfde is als een taximaatschap, een in de taxiwereld vaker toegepast systeem waar meer chauffeurs op één vergunning rijden.

Om weg te blijven van verdere problemen, bedacht Uber daarop een nieuwe vorm: UberX. Deze dienst maakt gebruik van zelfstandige chauffeurs en is toegestaan zolang die chauffeurs maar beschikken over de juiste taxipapieren. Maar dat nu, is volgens Blankestijn niet het geval bij het failliete A2B Taxi. “Uber had wel kunnen nagaan dat A2B met slechts twee werknemers in dienst nooit zoveel ritten kon uitvoeren als waarvoor Uber betaalde.”

Zelfstandig ondernemers

Marloes van der Laan zegt namens Uber, dat deze internetdienst niet kan nagaan of de taxichauffeurs met wie het zaken doet zich wel aan alle regels houden: "Het zijn zelfstandige ondernemers . Voordat chauffeurs kunnen rijden met de Uber-app, worden zij door ons gecontroleerd op de juiste papieren. Maar wij hebben geen zicht of bevoegdheid op hoe de chauffeurs hun bedrijfsvoering inrichten of opereren."

Raadsman David Peters van Mohammed M. vindt dat zijn cliënt niet veel valt te verwijten. “Het is meer een kwestie van onhandigheid en slecht ondernemerschap. Hij heeft aanvankelijk wel premies afgedragen, maar kwam in de problemen toen hij zijn administratie kwijt raakte. Dat er taxi’s van de ene naar de andere BV gingen, was op verzoek van de chauffeurs zelf. Verder wil ik er op dit moment niets over zeggen.”

Poll

Alleen roetveegpieten bij landelijke intocht Sinterklaas

Alleen roetveegpieten bij landelijke intocht Sinterklaas

  • Jammer. Pieten horen zwart te zijn! (82%)
  • Goede keus, zo stuit je niemand tegen de borst (6%)
  • Zolang de discussie maar voorbij is, vind ik alles goed (12%)
2412 stemmen