Volledig scherm
PREMIUM
TT LW Jaap Beernink © Eric Brinkhorst

Eén Twents plan: zoeken naar kenners, verbinders en verkopers

Samen met ondernemers en collega-leden van de Twente Board werk ik aan één Twents plan voor een betere sociaal-economische toekomst voor Twente. Een overstijgend, maar vooral gedeeld en breed gedragen plan van en voor Twente, gebaseerd op een aantal recente plannen als de Regio Deal, Agenda voor Twente en de Industrie Agenda. In het rotsvaste geloof dat deze plannen ons vooruithelpen. Immers: we halen maar liefst 30 miljoen euro op uit Den Haag voor de Regiodeal en er is geen regio in Nederland waar gemeenten zoveel investeren in een gemeenschappelijke economische agenda – de Agenda voor Twente. 

Toch heb ik de indruk dat maar weinigen deze successen en plannen beschouwen als de hunne en/of het gevoel hebben dat de activiteiten voortkomen uit hun eigen ideeën. Iets dat me dan ook blijft bezighouden is het antwoord op de vraag wat maakt dat dit Twentse plan wél gaat verbinden, wél gaat mobiliseren en wél gaat activeren. En zo het broodnodige verschil gaat maken. Hardop mijmerend pakte ik op advies van goede kennis Peter afgelopen weekend een klassieker uit de boekenkast. The tipping point, van Malcolm Gladwell. Deze auteur onderzocht waarom grote veranderingen vaak zo plotseling beginnen, hoe het komt dat ideeën, gedrag, meningen en producten zich op een gegeven moment verspreiden als epidemieën. Gladwell heeft een hoopvolle boodschap: zoals een zieke persoon een griepepidemie in gang kan zetten, zo kan één creatief persoon de wereld veranderen. Het gaat om het beslissende moment - the tipping point - waarop het verschil gemaakt wordt. Wie dat moment herkent, heeft het recept voor succes in handen. Op zoek dus naar het Twentse kantelpunt. Om van daar uit een Twents virus te verspreiden. Want we zijn er klaar voor.