Volledig scherm
PREMIUM
Bianca Roemaat schreef een boek over menukaarten. © Jan Ruland van den Brink

Bianca strijdt tegen vage menukaarten: ‘Zuurgraad? Dat klinkt niet lekker’

Koken & etenEen bedje van sla, lamellen van prei of een bonbon van zalm. Om de restaurantgast te verleiden, halen restaurateurs en hun koks heel wat creatief taalgebruik uit de kast. Dat leidt tot hilarische teksten maar onbegrijpelijke menukaarten, vindt journalist Bianca Roemaat. Ze gaat er de strijd mee aan.

,,Bij een bonbon denk ik aan een chocolaatje, maar niet aan een stuk zalm dat opgerold is in de vorm van een bonbon’’, zegt de Doetinchemse Roemaat nuchter. En een ‘pallet’ kaas? ,,Dan krijg je wel heel veel kaas. Het mag met een l minder: een palet.’’

Roemaat komt bij horecazaken over de vloer in heel Nederland. Vaak om te eten en daarover te schrijven, maar ook om met de ondernemers in gesprek te gaan over zaken als de menukaart. ,,In mijn ogen zijn menukaarten het ultieme communicatiemiddel’’, zegt ze. ,,In deze tijd waarin alles online gaat, is de kaart – en niet te vergeten het krijtbord – er gelukkig nog.’’

Maar omdat er volgens de journalist ontzettend veel fout gaat in dat belangrijke communicatiemiddel, geeft ze de workshop ‘Boost je menukaart!’ en is er nu het boek Wat maak je me nu!?.

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.