Blokker experimenteert met brood en chips dankzij samenwerking met Chinese robotsupermarkt
Bij Blokker kunnen klanten vanaf morgen ook brood, chips en andere voedingsmiddelen afhalen. Dat is mogelijk door een samenwerking met de Chinese robotwinkel Ochama, een kruising tussen een afhaalsupermarkt en een warenhuis.
Het concept van Ochama gaat zo: klanten bestellen via app of site hun boodschappen, rekenen online af, om de boodschappen vervolgens op een zelfgekozen tijdstip op te halen. Door robots en lopende banden komt er nauwelijks een mens aan te pas.
Ochama heeft nog maar vier winkels in Nederland (Leiden, Diemen, Utrecht en Rotterdam), maar wil zich via de winkels van Blokker op meer plekken vestigen. De winkels van Blokker worden niet direct uitgerust met robots, maar ze krijgen wel oppikpunten. Het eerste wordt morgen geopend in een Blokkerfiliaal in Den Haag, binnenkort volgen Rotterdam, Zoetermeer, Amstelveen en Breda. Beide partijen hopen de samenwerking uit te breiden.
Vers fruit, aardappelen en cola
En daar lijkt het interessant te worden voor Blokker, omdat het vanaf nu gebruik kan maken van Ochama’s assortiment. Dat ziet er anders uit dan het traditionele van het warenhuis, bekend van blenders, stofzuigers en strijkplanken. Ochama verkoopt ook etenswaren, zoals vers fruit, aardappelen en cola.
,,Via Ochama kun je nu alle dagelijkse boodschappen bestellen en bij ons ophalen’’, zegt Jeanine Holscher, bestuursvoorzitter van Blokker. Ze hoopt tegelijkertijd dat klanten worden verleid om Blokker-spullen te kopen om die boodschappen te bereiden. ,,Het is voor ons belangrijk om alle kansen te benutten.’’
Via Ochama kun je nu alle dagelijkse boodschappen bestellen en bij ons ophalen
Of Blokker daarmee een serieuze aanval op de supermarkten opent? Dirk Mulder, retailspecialist bij ING, vermoedt van niet. Hij wijst bijvoorbeeld op Hema, dat ook lange tijd probeerde voeding te verkopen, maar daar nu ook van terugkomt. ,,De Hema gaat het nu proberen met themataarten en dingen voor bij de borrel en bij feesten. Voor veel mensen is het gewoon logischer om naar de supermarkt te gaan voor etenswaren.’’
Mulder omschrijft twee type consumenten. De eerste, wat oudere groep, die aan de hand van een lijstje iedere week boodschappen doet. De tweede, jongere en steeds groter wordende groep die op de avond zelf bepaalt wat er gegeten wordt. ,,Ik zie het concept van Ochama niet bij een van deze type consumenten passen. En ook klanten die boodschappen online bestellen, willen het vermoedelijk liever thuis laten bezorgen.’’
Chinees moederbedrijf
En toch noemt Mulder het een ‘spannend initiatief’, ten eerste omdat het bij Blokker voor meer toeloop kan zorgen. Maar ook omdat Ochama met grootste plannen naar Europa is gekomen. Achter de afhaalwinkel zit namelijk het Chinese moederbrijf JD.com, na Alibaba en Amazon is JD de derde grootste e-retailer ter wereld. Ter vergelijking: met een beurswaarde van 95 miljard euro is het bedrijf ruim drie keer meer waard dan Ahold Delhaize.
Gesteund door die grote speler, probeert Mark den Butter van Ochama vaste voet aan de grond krijgen in Nederland. ,,Wij mikken op klanten die planners zijn. Mensen die vanwege tijdgebrek snel en efficiënt boodschappen willen doen’’, zegt de directeur operatie. Door het aantal oppikpunten via Blokker te vergroten, hoopt Ochama op landelijke dekking en bekendheid. Den Butter mikt op goed bereikbare locaties; liefst bij lokale winkelcentra en kleine stadskernen. ,,Parkeervoorzieningen zijn voor ons essentieel, in de buurt van winkelcentra of kleinere stadskernen. Het is de bedoeling om binnen 3 minuten met spullen weer buiten te staan.’’
Bekijk onze nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
PREMIUMKoken & Eten
Van obers uit Venezuela tot plots dichte deuren: zo raken de problemen in de horeca nu de gasten
Kleinere terrassen of zaken die helemaal de tent dichtgooien. Zelf je biertje of cappuccino bestellen via de QR-code en personeel dat je steeds vaker in het Engels aanspreekt. Lees hier een overzicht wat je als terrasbezoeker merkt van het personeelstekort in de horeca. -
Koken & Eten
Tiktokkers scoren met ‘gezonde cola’ waarin ze azijn verwerken
Massaal wordt op het internet de ‘gezonde cola’ uitgetest: een drankje dat even lekker, maar gezonder dan een gewone Coca-Cola zou zijn. De ingrediënten? Azijn die je normaal in je dressing verwerkt en bruiswater. Niet iedereen is enthousiast. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Wat Eten We Vandaag: Zalm teriyaki
Deze gebakken zalm heeft het knapperige huidje te danken aan het bakken op de bakplaat. De combinatie met teriyakisaus, gember en sesam zorgt voor een heerlijke oosterse twist.
-
Wat Eten We Vandaag: Komkommerrolletjes met rosbief, groene asperge en truffelmayonaise
Deze koolhydraatarme komkommerrolletjes zijn een leuke verrassing op de borrelplank. De variaties voor de vulling zijn eindeloos en ze zijn snel en makkelijk te maken. Wij vullen de rolletjes met rosbief, radijsjes, truffelmayonaise en groene aspergetips. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
PREMIUMKoken & Eten
Zo gedraag je je op vakantie in restaurants: ‘Na elf uur ’s ochtends bestel je geen cappuccino meer’
Hoe gedragen we ons op vakantie aan tafel? Wat doe je wel en wat vooral niet. Tips voor vakantiegangers naar zes Europese bestemmingen. ,,Houd de tradities van een land in ere.’’