Pierre-Alexandre Billiet is naast professor retailmanagement ook ceo van retailplatform Gondola. Hij onderzocht ons consumentengedrag tijdens de coronacrisis.
Volledig scherm
PREMIUM
Pierre-Alexandre Billiet is naast professor retailmanagement ook ceo van retailplatform Gondola. Hij onderzocht ons consumentengedrag tijdens de coronacrisis. © Photo News

‘Crisis? We zijn nog nooit zo verwend geweest’

Wie dacht dat we tijdens de coronacrisis veel vaker naar de supermarkt gaan, zit er compleet naast. Volgens de Belgische retailprofessor Pierre-Alexandre Billiet brachten Nederlanders in 2020 51 miljoen minder bezoekjes aan de supers dan het jaar ervoor. Het is een van de opvallende conclusies die Billiet trekt in zijn onderzoek naar ons consumentengedrag tijdens een pandemie. 

  1. De boer als dokter van de toekomst: ‘Door mijn aardappelen kan ik corona voorkomen’
    Play
    PREMIUM

    De boer als dokter van de toekomst: ‘Door mijn aardappe­len kan ik corona voorkomen’

    Akkerbouwer Arnold van Woerkom (74) doet het helemaal anders. Hij heeft zijn land al 10 jaar niet geploegd, maar wel vertroeteld met natuurlijk materiaal. Hierdoor bevatten zijn aardappelen volgens hem veel meer voedingsstoffen dan een doorsnee supermarktaardappel. En dat is goed voor de weerstand. Zo goed, dat hij zijn gewas als preventief medicijn ziet. ‘We moeten écht anders gaan denken over voedsel.’
  2. Tien jaar lang elke week een andere kaas: ‘Blijf niet hangen in de gedachte dat de kaas stinkt’
    PREMIUM

    Tien jaar lang elke week een andere kaas: ‘Blijf niet hangen in de gedachte dat de kaas stinkt’

    Of de kaas nou stinkt, rot, het zuur van maden bevatten, keihard of juist zacht is, de komende tien jaar verrast de Rotterdamse wijnbar Walsjérôt haar gasten elke week met een nieuwe kaas uit alle uithoeken van de wereld. Dat is de belofte van eigenaar Jelle Stelpstra die zijn vorige week voltooide kaascursus met zijn klanten wil delen. ,,Kazen zijn vaak oude producten met een verhaal.’’