Volledig scherm
© Shutterstock

Junkfood laten staan? Dan moet je er eerst aan ruiken

Het is moeilijk om weerstand te bieden aan junkfood. Je wordt overal geconfronteerd met hamburgers, pizza’s en andere verleidelijke, ongezonde producten en dan is het lastig nee zeggen. Volgens onderzoekers kun je het jezelf makkelijker maken. Het enige wat je hoeft te doen, is langer dan twee minuten aan het eten ruiken.

Het onderzoek, dat deze week werd gepubliceerd in Journal of Marketing Research, analyseerde de effecten van voedselgerelateerde omgevingsgeuren op de voedselkeuzes van kinderen en volwassenen. 

De onderzoekers kwamen tot de conclusie dat de kans groter is dat je gezonde voedingsproducten koopt, als je minimaal twee minuten de geur van ongezond eten ruikt. ,,We geloven dat dit gebeurt omdat de geuren die gerelateerd zijn aan ongezond voedsel het beloningssysteem bevredigen. Dit vermindert het verlangen om ongezond eten daadwerkelijk te consumeren’’, aldus dokter Dipayan Biswas, marketing professor aan de Universiteit van Zuid-Florida en auteur van de studie.

Geurmarketing

Steeds meer winkels proberen het koopgedrag van hun klanten te beïnvloeden door hun winkel te vullen met aangename geuren. Samsung sprayt bijvoorbeeld de geur van honingmeloen in hun winkel in New York. Het restaurant Vita Urbana in Cleveland sprayt zelfs de geur van verbrande laurierblaadjes en verwarmde koriander in de winkel, terwijl ze dat niet in hun gerechten gebruiken.

Deze geurmarketing inspireerde de wetenschappers te onderzoeken hoe de geur van ongezond en gezond eten de keuzes voor gezond en ongezond voedsel beïnvloedt. Ze kozen deze focus vanwege het groeiende aantal mensen met obesitas.

Uitvoering 

Tijdens het eerste deel van het onderzoek werden op drie verschillende dagen meerdere testen uitgevoerd in de kantine van een middelbare school. De eerste dag werd de geur van pizza gesprayd, de tweede dag de geur van appel. Op de derde dag werd er niet gesprayd. De resultaten lieten zien dat de scholieren minder ongezonde items kochten, toen de kantine naar pizza rook.

Hierop werd de test herhaald in een supermarkt. De onderzoekers vulden de keten met de geur van chocoladekoekjes en daarna aardbeien, met één uur ertussen zodat de geur kon vervagen. Vervolgens werden de bonnen gecheckt om vast te stellen of mensen meer gezonde of ongezonde producten hadden gekocht. Ook uit deze test bleek dat mensen gezondere producten kochten toen de supermarkt rook naar chocoladekoekjes.

Meer onderzoek

Ondanks deze interessante bevindingen, temperen de onderzoekers het enthousiasme. Er is meer onderzoek nodig, alleen al omdat deze studie zich beperkt tot het eten dat consumenten kochten. Toch ziet Biswas grote kansen voor het gebruik van geuren om mensen te beïnvloeden. ,,Subtiele zintuiglijke prikkels, zoals geur, kunnen effectiever zijn om de voedingskeuzes van kinderen en volwassenen te sturen dan beperkende regels.’’

Weet jij al wat je gaat eten vanavond? Van deze pure pasta kun je verantwoord gaan genieten.