Volledig scherm
© Shutterstock

Klacht over vanillevla zonder vanille terecht

Optimel vanillevla van FrieslandCampina is misleidend en daarmee in strijd met de wet, heeft de Reclame Code Commissie bepaald

De vanillevla bevat geen vanille terwijl vanwege de naam en andere uitingen op de verpakking de consument dit wel zou mogen verwachten. De zaak werd aangespannen door voedselwaakhond Foodwatch.

Uitspraken van de commissie zijn niet bindend. De uitspraak betekent dat de commissie FrieslandCampina aanbeveelt om niet meer op deze manier reclame te maken. Maar of het zuivelbedrijf de verpakking gaat aanpassen is nog onbekend. 

Op de vingers getikt

Volledig scherm

Hoewel de uitspraak niet bindend is, trekken bedrijven zich vaak wel aan dat ze op de vingers worden getikt. Zo haalde Pearle een commercial van de buis toen er klachten binnenkwamen bij de Reclame Code Commissie van mensen die de reclame grievend vonden. In de commercial was een mevrouw te zien die haar verloren zoon terugvond toen ze een bril van het brillenmerk kocht. De klagers werden in dat geval in het gelijk gesteld. 

Ook een overheidscampagne werd een keer uit de lucht gehaald na klachten. Het was een video in de Donorweek waarin een atleet gesloten spoorbomen passeert en langs een trein rent. FNV Spoor diende een klacht in. De spot werd beoordeeld als ‘nodeloos kwetsend’ en ‘in strijd met de goede smaak’. 

De producent heeft tijdens de zitting over de klacht aangegeven dat vanillevla een gebruikelijke naam is voor het zuivelproduct en dat het een ingeburgerd begrip is. Er zou geen twijfel zijn bij consumenten of er wel of geen vanille in het toetje zit. En als de consument geen vanille verwacht - maar slechts de smaak - dan is de verpakking niet misleidend. 

Om dat argument kracht bij te zetten heeft FrieslandCampina een enquête gehouden onder consumenten. Daaruit bleek 74 procent niet te verwachten dat de smaak van de vruchten van de vanilleplant komt. Foodwatch bracht hiertegenin dat de zuivelproducent ‘sturende vragen’ heeft gesteld waardoor de respondenten in hun oordeel een bepaalde richting uit werden geduwd. De 'tegenenquête’ wees uit dat 88 procent van de ondervraagde consumenten wél vanille verwacht in vanillevla.

Echte vanille

Omdat de suggestie wordt gewekt dat er echte vanille is verwerkt in de vla en omdat er producten in omloop zijn die wel echte vanille bevatten, oordeelt de commissie dat de verpakking inderdaad misleidend is. 

Foodwatch is blij met de uitspraak. ,,Omdat het een belangrijke uitspraak is die voor veel meer producten consequenties kan hebben. Je ziet dat in toenemende mate echte natuurlijke ingrediënten worden vervangen door goedkopere kunstmatige aroma's. De uitspraak bevestigt nu dat dit onwettig is als dit niet duidelijk is voor de consument”, aldus de organisatie.

Voor dit pindataartje heb je echte vanille nodig: