M&M-mascottes krijgen make-over om inclusiever te worden
De zes M&M-karakters die in reclamecampagnes van producent Mars de hoofdrol spelen, krijgen een make-over: ze worden inclusiever. Het uiterlijk van de M&M-iconen, door Mars zelf ‘linzen’ genoemd, wordt volgens het bedrijf moderner en hun persoonlijkheden krijgen meer nuance.
De vernieuwde versies van zes karakters - rood, groen, oranje, geel, bruin en blauw, krijgen ook verschillende vormen en maten. Twee karakters worden minder stereotypisch vrouwelijk, meldt het bedrijf. De vernieuwde versie van de groene M&M ruilt haar witte laarzen met hoge hakken in voor sneakers, en de bruine M&M draagt geen stiletto's meer maar lagere hakken.
,,Het is onze ambitie om met verwachtingen te spelen, om grenzen te doorbreken, en om de kleine gelukmomenten in het alledaagse te vieren. Stel je een wereld voor met minder oordelen & meer verbinding & constant gelach", schrijft het bedrijf op haar website. Mars, dat ook de candybars Twix en Snickers maakt, zei dat het extra nadruk gaat leggen op het en-teken in het logo van M&M’s om te laten zien hoe het merk mensen bij elkaar wil brengen.
Aandacht zoeken
Op de website van M&M's heeft iedere ‘linze’ nu een eigen mini-interview. Dat moet een idee geven van het karakter van de snoepmascottes. Groen zegt daarin bijvoorbeeld: ,,Ik denk dat we allemaal winnen als we meer vrouwen zien in leidende rollen, dus ik ben graag de aanmoedigende vriend als ze daarin slagen.”
Sommige marketeers denken evenwel dat Mars hier de boel overdenkt. Allen Adamson, mede-oprichter van marketingbedrijf Metaforce, noemt de make-over een ‘goed idee’, maar ook een voorbeeld van hoe bang marketingbedrijven zijn klanten te beledigen.
Marketingconsultant Laura Ries stelt dat het een manier om aandacht te krijgen is: ,,Ze zoeken naar aandacht en proberen aan te haken bij de trend richting meer inclusiviteit", legt ze uit. ,,Ik denk niet dat er een algemene verontwaardiging was over de seksualisering van de M&M. Het is gewoon een M&M.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat Eten We Vandaag: Noedels uit de oven
Woknoedels zijn op verschillende manieren te bereiden. Volgens dit recept mogen de noedels na het koken nog eens de oven in. Het leuke aan noedels is dat je gemakkelijk allerlei voorradige ingrediënten kunt toevoegen. Denk aan kool, paprika, taugé of tofu en kip. -
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Koken & Eten
Bert brouwt het lekkerste bier van Nederland: 'Er zijn nog dingen die beter kunnen'
Bierliefhebbers hebben deze week een goed biertje om te proeven: blond bier De Weldoener van brouwerij Maallust. Het bier van brouwer Bert Calkhoven kreeg gisteren de titel ‘Beste Bier van Nederland’ tijdens de Dutch Beer Challenge. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Wat Eten We Vandaag: No-bake cheesecake ontbijttaartjes met passievrucht
Deze ontbijttaartjes hebben een zachte dadelbodem en zijn gevuld met roomkaas en kwark. Door de vulling te combineren met kokosyoghurt zijn de taartjes zeer geschikt als voedzaam ontbijt. Ideaal om een dag van te voren klaar te maken, zodat er ’s ochtends een heerlijke verrassing op je te wachten staat.
-
PREMIUMKoken & Eten
Bubble tea populair bij jongeren: ‘Doet het goed op sociale media’
Bubblethee is een drankje van de toekomst als we de trendwatchers mogen geloven. Wat zit er in en welke smaak is populair? Deze experts weten er het fijne van. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Rauwe kip afspoelen verspreidt juist meer bacteriën dan dat het wegneemt
Meer dan een kwart van de kip etende Nederlanders spoelt rauwe kip af onder de kraan om bacteriën weg te krijgen. Logisch, denk je misschien, maar juist door de spetters en het sap van de rauwe kip verspreiden de bacteriën zich door de keuken. Het Voedingscentrum raadt dan ook af om rauwe kip te wassen.