Volledig scherm
Foto ter illustratie. © Shutterstock

Minder kiloknallers, meer vlees met keurmerk in de aanbieding

Voor het eerst bieden supermarkten meer vlees met een keurmerk aan dan kiloknallers. Dat blijkt uit cijfers van Wakker Dier over de eerste drie maanden van dit jaar.

Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier, dat cijfers bijhoudt over kiloknallers, laat in een persbericht weten dat er in het eerste kwartaal van 2019 3800 vleesaanbiedingen in de folders van dertien grote supermarkten stonden. Daarvan had 48 procent geen dierenwelzijnskeurmerk, 52 procent had wel een keurmerk. 

Volgens Wakker Dier verschilt het aanbod in kiloknallers enorm over de soorten vlees. Van het varkensvlees in de reclamefolders is 30 procent een kiloknaller. Bij kip is dat 64 procent en bij rund 75 procent. Bij kip en rund stunten de supermarkten dus meer met kiloknallers dan met varkensvlees.

Goedkoop

De organisatie laat weten de vleesaanbiedingen een doorn in het oog te vinden. Casper Schrijver: ,,Als de prijs van het vlees laag is, dwingt dat boeren tot zo goedkoop mogelijk produceren. Dit gaat ten koste van het welzijn van de dieren. Door de vele vleesaanbiedingen krijgen mensen een vals beeld van de prijzen. Supermarkten moeten hun vlees voor eerlijke prijzen verkopen, dit geeft boeren meer ruimte om te focussen op het welzijn van de dieren.”

De dertien supermarkten waar de cijfers vandaan komen zijn: Albert Heijn, ALDI, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, EMTÉ, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Plus, SPAR en Vomar. Aldi is volgens Wakker Dier relatief gezien de supermarkt met de meeste kiloknallers, namelijk 69 procent. In absolute aantallen noemt Wakker Dier Albert Heijn de ‘kiloknallerkoning’. Uit cijfers blijkt dat de supermarkt 283 keer vlees zonder keurmerk in de aanbieding deed. Plus komt er het beste uit volgens de organisatie, bij die supermarkt had slechts 28 procent van het vlees in de aanbieding geen keurmerk.