Volledig scherm
Het aantal aankopen online stijgt. © Shutterstock

Nederlanders kopen meer online, vooral eten is populair

Nederlandse consumenten kopen meer en meer producten en diensten via internet. In het eerste halfjaar van 2019 gaven we 12,5 miljard euro online uit. Dat is 9 procent meer dan in dezelfde maanden van 2018. Vooral de aankopen van maaltijden en andere etenswaren namen toe.

Marktonderzoeksbureau GfK zocht dat uit voor Thuiswinkel.org. In totaal kochten we 124,9 miljoen keer iets online. Dat is 6 procent meer dan een jaar geleden. De Thuiswinkel Markt Monitor verschijnt vier keer per jaar. 

Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, stuwt eten de Nederlandse e-commercemarkt. Eten is inmiddels een van de grootste productcategorieën en de groeicijfers blijven voorlopig imposant, zegt de directeur.

Online aankopen binnen etenswaren zijn dit kwartaal gestegen met 39 procent, blijkt uit de resultaten. Jongen: ,,De komende periode, met de feestdagen in aantocht, zal dat niet veel anders worden.”

Zelf lekker koken?  Deze paella van Job en Perry is volgens hen zelf onwijs lekker:

  1. In Offerman-fabriek wordt bijna 3 weken na listeriadrama nog geen plakje vlees gesneden

    In Offerman-fa­briek wordt bijna 3 weken na listeria­dra­ma nog geen plakje vlees gesneden

    De fabriek van vleeswarenbedrijf Offerman in Aalsmeer ligt bijna drie weken na de grote terugroepactie nog steeds stil. Offerman moest de locatie begin oktober sluiten nadat bleek dat vleeswaren die hier werden gesneden en verpakt, waren besmet met de listeriabacterie. Zeker twintig mensen werden ernstig ziek na het eten van besmet vlees, drie personen overleefden het niet en een vrouw kreeg een miskraam.