Verbijstering over dure flesvoeding van A-merken: ‘Moet je nagaan hoe ze ons belazeren’
Koken & etenEen tv-uitzending van de Keuringsdienst van Waarde opende gisteren de ogen van veel kijkers. De makers lieten zien dat grote producenten van flesvoeding meer vragen voor dezelfde babymelk als die van een huismerk.
Delen per e-mail
Waarom zou je een A-merk kopen als de inhoud identiek is aan die van een huismerk? De makers van tv-programma Keuringsdienst van Waarde gingen gisteravond op zoek naar het antwoord op die vraag. Lactatiekundige Myrte van Lankhuijsen legt uit dat zuigelingenvoeding in de basis allemaal overeenkomt. Het enige waar je op moet letten is dat er ‘volledige zuigelingenvoeding’ op de verpakking staat, dan voldoet het product aan alle basiseisen.
A-merken proberen zich te onderscheiden door complexe suikers toe te voegen. De redenering hierachter is dat het goed is voor de darmontwikkeling van de baby of dat het type melkvet beter opneembaar zou zijn. ,,Niets daarvan is wetenschappelijk bewezen", aldus Van Lankhuijsen. ,,Als die verschillen echt zouden uitmaken, was het verplicht in alle soorten flesvoeding.”
Hoog emotionele producten
Er wordt vaak gezegd dat je niet van merk mag wisselen, omdat kinderen hier krampjes van krijgen. Van Lankhuijsen noemt dit ‘de mooiste marketingtruc ever’. Fabrikanten spelen in op onzekerheden van ouders. Marketingdeskundige Paul Moers beschrijft flesvoeding als een hoog emotioneel product.
Jeugdverpleegkundige Elsje Rood raadt aan te stoppen met flesvoeding als je kind 1 jaar oud is. Zelfs na nummer 2 van opvolgmelk kun je stoppen, want de inhoud van nummer 3 is hetzelfde. Het enige verschil is de verhouding: het scheelt één schepje. Vanaf nummer 4 wordt de melk zoeter omdat er meer suiker aan wordt toegevoegd. Kinderen vinden het lekkerder dan gewone melk. Je stoomt ze klaar om zoete drankjes te blijven drinken, vindt Rood.
De grote producenten van de duurste merken houden hun poorten dicht voor het tv-programma. Niek Schipper, commercieel directeur van Kruidvat, wil wél vertellen over de melk van zijn bedrijf. ,,De keuze is aan de vader en moeder.” Aan de basis melkpoeder voegt Kruidvat bij de productie voedingsmiddelen toe zoals vetten en koolhydraten. ,,We proberen zo dicht mogelijk bij moedermelk in de buurt te komen.” Voor een klein, kwetsbaar baby'tje wil je goed zorgen, realiseert Schipper zich. ,,Deze flesvoeding is heel strak gereguleerd.” De ingrediënten zijn niet anders of minder dan bij andere merken, zegt Schipper.
Commercie
De uitzending zorgde voor een storm aan reacties. Op het bericht van de Keuringsdienst van Waarde op Facebook werd duizend keren gereageerd en het werd meer dan 200 keer gedeeld. ‘Fijn dat het eindelijk duidelijk wordt dat die nummers pure commercie zijn’, reageert Barbara de Lugt. En ‘moet je nagaan hoe A-merken je belazeren’, zegt Jolanda Barens. Leo Smidt vindt dat we onszelf graag belazeren. ‘Omdat de marketing inspeelt op de merkengeilheid van de mens en ons laat geloven dat de A merken beter zijn', geeft hij als reden dat mensen toch A-merken kopen. ‘Zelfde product in een andere verpakking. We zijn gewoon domme schapen.’
Bekijk hier de video's over Koken & Eten:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat Eten We Vandaag: Panzanella salade met zelfgemaakte vinaigrette
Deze typisch Italiaanse broodsalade vindt zijn oorsprong in het prachtige Toscane. Van origine een recept voor de arme bevolking, gemaakt van restjes oud brood en tomaat. Tegenwoordig een klassieke salade en nog lekkerder met een olijfolie van goede kwaliteit. -
Gezondheidsexperts: maak groenten en fruit goedkoper en voer suikertaks in
De overheid moet gezond eten meer promoten en ongezond gedrag meer tegengaan, vindt de Raad voor de Volksgezondheid & Samenleving (RVS). Het adviesorgaan en ook het RIVM pleiten voor verlaging van de btw op groenten en fruit, een verbod op reclame voor ongezond voedsel en invoering van een suikertaks. Gemeenten moeten bovendien de bevoegdheid krijgen om het aantal snackbars en andere fastfoodzaken te beperken. -
PREMIUMKoken & eten
Jij wilt afvallen, maar je partner eet de hele tijd chips? Diëtiste geeft haar negen beste tips
Hoe moeilijk is gezond proberen te eten, als je partner niet meedoet? Voor veel mensen herkenbaar. De ene probeert gezond te eten, terwijl de ander ongezonde kost verorbert. Of de ene houdt van vlees en de ander wil plantaardig. Het kan frustraties opleveren, weet diëtiste Sanne Mouha. -
Koken & Eten
Havermelk in een paar jaar tijd enorm in populariteit gestegen
We drinken in Nederland nog altijd veel melk van de koe, maar plantaardige ‘melk’ is in opkomst. Vooral havermelk heeft een groeispurt gemaakt. Het is nu zelfs meer in trek dan sojamelk. -
Koken & eten
Netflix-docu ‘Seaspiracy’ zorgt voor ophef: veel visfans bedanken voortaan voor lekkers uit zee
Wie de Netflix-documentaire Seaspiracy ziet, gaat nadenken over zijn eigen visconsumptie. Vleesvervangers als falafel, Quorn en tofu kennen we inmiddels, maar er zijn ook smakelijke visvervangers op de markt. Hieronder vind je inspiratie.
-
Campagne moet ons aan fruit en groente krijgen: ‘Leg het bij stations en ziekenhuizen’
Acht op de tien Nederlanders eet onvoldoende groenten en fruit. Veel mensen willen best, maar het lukt ze niet. Daarom begint vandaag - vanwege Wereldgezondheidsdag - een campagne die ons land meer kleur moet geven. -
Wetenschappelijk bewezen
Bananen snel rot? Met deze tips houd je je fruit langer goed
In de videoserie (W)etenschappelijk Bewezen beantwoorden hoogleraren brandende vragen over ons eten. In deze aflevering legt onderzoeker Esther Hogeveen uit hoe je meer grip op je fruitschaal krijgt. -
Wat Eten We Vandaag: Cranberry ginger beer mocktail
Een mocktail is een cocktail zonder alcohol. Het woord is een samenvoeging van het Engelse ‘mock’ en ‘cocktail’. Mock betekent ‘niet echt’, maar toch is alles aan dit drankje écht lekker. Voeg wat ijs toe en geniet!