Volledig scherm
Goederentreinen zorgen voor veel overlast. © Carlo ter Ellen

Ook onrust in De Lutte over Noordtak

DE LUTTE - Ook Stichting Dorpsbelangen De Lutte roert zich nu het RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking Betuwelijn) in haar rapport over de Noordtak een tracé heeft gepresenteerd, waarbij alle gemeenten worden ontzien behalve Oldenzaal. Stichting Dorpsbelangen gaat hierover in oktober in gesprek met de wethouders Anja Prins en Jaimi van Essen. 

„Er wordt in Oldenzaal volop gesproken over dit rapport, maar van de gemeente Losser horen we niets terwijl inwoners zich hier ook zorgen maken. Want al het goederenvervoer dat via Oldenzaal gaat, komt ook langs De Lutte”, zegt Benny Visschedijk, voorzitter van Stichting Dorpsbelangen. 

In eerdere berichtgeving in deze krant gaf RONA expliciet aan dat de aansluiting op het bestaande spoor in Oldenzaal niet aan de westzijde van de stad mag komen, maar wel aan de oostzijde. Daarop plaatste Visschedijk een bericht op Twitter waarin hij zich afvraagt waar die aansluiting dan wel niet moet komen. Naar aanleiding van dat bericht nam de gemeente contact op met Visschedijk en nodigde hem uit voor een gesprek met de twee wethouders. 

Treinverbinding Berlijn

Maar niet alleen de Noordtak verontrust de voorzitter van Stichting Dorpsbelangen. Ook de nieuwe, supersnelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn baart hem zorgen. „Waar gaat die langs? We weten gewoon totaal niet wat ons allemaal te wachten staat, dus we mogen wel wat meer van ons laten horen.” 

De raad van Oldenzaal heeft ruim een week geleden een petitie over het goederenvervoer per spoor in ontvangst genomen, die is ondertekend door ruim driehonderd Oldenzalers. Daarin wordt gepleit voor een stop op het goederenvervoer dwars door Oldenzaal en een verbod op het stoppen, parkeren en rangeren van alle goederenwagons, gas- en vloeistoftankwagons binnen Oldenzaal.

Oldenzaal e.o.