Volledig scherm
Rollenspel leert caissière omgaan met klanten met dementie. © Marlies Wessels

Plus in Overdinkel waakt voor opdringen hulp aan klant met dementie

OVERDINKEL - De Plus Supermarkt in Overdinkel helpt klanten. Bij alles. Maar bij mensen met dementie moet je dat nu net niet doen. Voor eigenaresse Diane Bellers was dat de grootste verrassing van een training over dementie.

De supermarkt heeft volgens Bellers altijd wel oog gehad voor ouderen met problemen. Maar ze ziet het dorp vergrijzen terwijl de ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en stelde vast dat steeds meer klanten ‘even de weg een beetje kwijt zijn’. Onlangs liet ze het personeel een training over dementie ondergaan en deed ook zelf mee. Ze wilde vooral weten of ze het met z’n allen goed deden.

Stapje terug

De uitkomst was voor haar een complete verrassing. „Wij hebben als doel alle klanten enorm te helpen met alles. De klant is koning. We lopen mee naar de hagelslag in plaats van te zeggen dat het in het derde gangpad links staat. Bij mensen met dementie deden we dat al helemaal. Maar op die trainingsavond bleek dat als mensen met dementie geen hulp willen, je een stapje terug móet doen. Ze hechten heel veel belang aan wat ze nog zelf kunnen. Als je dan doordrukt, kunnen ze het als heel vervelend ervaren en zich minder mens voelen. Een bijzondere ontdekking. Het gaat een beetje tegen ons gevoel in”. Voortaan kijken ze bij de Plus hooguit van een afstandje even toe of het wel goed gaat.

Pindakaas

Uiteraard verschilt het van klant tot klant. „We hebben klanten die elke week een pot pindakaas kopen en er elke week hulp bij vragen. Het staat wel op hun briefje, maar ze herkennen de pot niet meer. Dan loop je mee en wijs je de pindakaas aan. En zijn ze blij”.

Prettig

Bellers noemt haar winkel een ‘sociale supermarkt’ en zegt dat ze graag maatschappelijk betrokken wil zijn. Bij mensen die niet via internet kunnen bestellen, halen ze een briefje op. De mantelzorger komt er regelmatig even een praatje maken. Neemt de mantelzorger wel de dementerende partner mee en vertoont die ongepast gedrag, dan stelt het personeel hem of haar op het gemak. „Ze moeten het gevoel hebben dat ze hier prettig kunnen blijven winkelen. Dat ze niet voor schut staan. Eigenlijk kan hier alles”.

Brood

Op het bord op kantoor heeft de super telefoonnummers hangen van kinderen van een ouder die boodschappen komt doen en wel eens vergeet te betalen. Er is één vrouw die regelmatig brood haalt en zo de winkel weer uitloopt. „In plaats van achter zo’n vrouw aan te lopen, schrijven we het op en later komt een van de kinderen het betalen”. Een vrouw komt altijd met een tientje boodschappen doen. Maar soms heeft ze dan voor 15 euro gepakt. „We noteren het en het komt wel goed”.

Zaterdag 21 december is Wereld Alzheimerdag. Overal in de regio wordt aandacht voor dementie gevraagd. Dezer dagen worden op diverse plekken trainingen aan ondernemers gegeven. 

Oldenzaal e.o.