Blog | Facebook? Dikke dislike van jongeren
Een 13-jarige scholiere scrollt met me door haar smartphone. Instagram, Snapchat, Askfm, WhatsApp, maar geen Facebook. “Ik heb een account, maar niemand doet daar meer wat mee hoor. Te veel ouders, opa’s en oma’s die meekijken.” Tieners zitten niet meer op Facebook en geef ze eens ongelijk. Je wilt natuurlijk geen like van je opa bij die sexy selfie.
Delen per e-mail
Bejaardensoos
Facebook groeit dit jaar nog steeds, maar die groei wordt volgens onderzoeksbureau Newcom vooral veroorzaakt door 65- en zelfs 80-plussers, een relatieve groei van 9 en 52(!) procent. Waar blijft de jonge aanwas? Moet Mark Zuckerberg hier wakker van liggen? In 2015 was er een relatieve daling van 12 procent in het gebruik van Facebook onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar. Eerlijk is eerlijk: Facebook is met 9,6 miljoen Nederlandse gebruikers nog altijd het grootste social media platform.
Facebook met emotie
De klant is koning, want voor je het weet is Facebook passé. Herinneren we ons Hyves nog? De nieuwe reactieknoppen die Facebook afgelopen woensdag uitrolde, lijken daarom een slimme zet. Gebruikers pleiten namelijk al jaren voor meer reactiemogelijkheden. Ik ben er nog niet kapot van. Liken was lekker makkelijk. Oké, berichten over moord- en doodslag een duimpje geven voelt vast niet helemaal lekker, maar ik ben dan ook geen fanatieke reaguurder. Die zijn vast blij met de zes nieuwe knopjes.
Say cheese
Waar blijven de jongeren? Instagram! De foto-app, ook in handen van Mark Zuckerberg, verovert steeds meer terrein. Maar liefst 58 procent van alle Nederlandse jongeren van 15 tot en met 19 jaar gebruikt ‘t. Zelfs de politie Enschede heeft de jongeren nu weer in het vizier. Ik ontving de melding dat de politie mij wil volgen op Instagram. Ik kon er wel om lachen. Op onze site kregen de agenten de wind van voren. Ze moesten maar eens echt aan het werk gaan en boeven vangen. Ik vind het stoer die instacops. En de beelden vermakelijk, dus ik volg de politie nu ook.
Begin van het einde
Ik schoof laatst aan tafel bij Laurie Sterken (16) en haar moeder Patricia uit Enschede. Laurie is helemaal fan van Instagram, bekende sterren zijn favoriet. Haar moeder is haar gevolgd en zit nu ook op Instagram. Er bekruipt me het gevoel dat dit het begin is van het einde van Facebook. Ook Laurie doet helemaal niets met het platform. “Geen enkele jongere, want er zijn inderdaad veel te veel ouderen die meekijken.” De tieners begonnen met Hyves, stapten over op Facebook en zijn nu massaal op Instagram te vinden. Ik ben benieuwd of de ouderen ook dit keer volgen. Instagram vol selfies en duckfaces tijdens de bingo in het bejaardentehuis? Wie weet…
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Ook helemaal klaar met de terrasmeisjes?
Het eerste filmpje over de ruzie op het terras in Hengelo was verbluffend. De heksenjacht die daarop volgde was belachelijk. Francisca (27) en Nadia (23) zijn er helemaal klaar mee. -
Weg met sponsor op thuisshirt FC Twente
FC Twente heeft een nieuw thuisshirt. Mooi rood, eenvoudig, het Twentse Ros fier op de borst, tijdelijk zonder logo’s. Zodra de hoofdsponsor bekend is, kan het beeldmerk alsnog op het thuisshirt worden gedrukt. Maar willen we dat wel? -
Nep-kankerpatiënt, nep-vakantieganger, nep-duet! Wat is nog wel echt op social media?
Op social media is alles en iedereen mooi, indrukwekkend, inspirerend en succesvol. Maar is het ook allemaal waar? Met één druk op de knop maak je een leugen of grap wereldkundig. Ben jij er wel eens ingetuind? Drie gevalletjes ‘Nee, dat meen je niet!’ -
Sterk is het nieuwe skinny. Dames, naar het krachthonk!
Vrouwen, voeding en fitness: een gouden combi op social media. Dun zijn is passé, gezond en gespierd de trend. Fitnessbabes Lieselotte Wolfs (24) en Marilon Bakker (25) spreken liever van ‘een nieuwe levensstijl’. Of waait de massale fitnessgekte na de zomer wel weer over? Ik moet er nog even aan wennen. -
Proefzitten bij Heracles, het moet toch niet gekker worden
Heracles laat fans en twijfelaars even proefzitten in hun voetbaltempel. Als je billen in het nieuwe zitje van het Polman Stadion schuiven, wil je niet meer weg. De eredivisieclub is ervan overtuigd.
-
Textiel terug op Twentse ‘groond’: is dat wel reëel?
Van offshoring naar reshoring. Steeds meer bedrijven halen hun productie terug van lagelonenlanden naar Europa. Kan de textielindustrie werkelijk terugkeren in Twente? -
Blog | Homo, haathut… Komt het ooit nog weer goed?
Dit is geen pleidooi voor of tegen de komst van het azc op het Esmarkerveld in Enschede. Dit is ook geen schrijven aan voor- of tegenstanders. Dit is een blog over het online wilde westen met haar eigen wetten en regels. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar waar ligt de grens? -
Geven we zwerver Arnoud uit Enschede nu wel een ‘losse euro’?
Van irritante armoedzaaier tot lieve goedzak. Zwervers kunnen ons versteld doen staan. Ook in Twente. Zwerver Arnoud, bekend van zijn zoektocht naar losse euro’s, verraste onlangs iedereen en ontpopte zich tot gulle gever tijdens de actie ‘Lock me up- Free a Girl’ bij restaurant Fellini in Enschede. De zwerver doneerde al zijn ingezamelde geld aan het goede doel en ging driemaal daags op pad met hondje Max. Stromen de losse euro’s nu binnen bij Arnoud?