Volledig scherm

Weg met sponsor op thuisshirt FC Twente

FC Twente heeft een nieuw thuisshirt. Mooi rood, eenvoudig, het Twentse Ros fier op de borst, tijdelijk zonder logo’s. Zodra de hoofdsponsor bekend is, kan het beeldmerk alsnog op het thuisshirt worden gedrukt. Maar willen we dat wel?

Barcelona had decennia lang geen enkele shirtsponsor. De voetballers waren even geen commercieel uithangbord. Sponsorlogo’s verdoezelen de schoonheid van een ontwerp, de identiteit van een voetbalclub. De identiteit van FC Twente.




Er moet natuurlijk geld in het laatje komen, maar het oog wil toch ook wat? Ik hoop dat onze Enschedese voetbalclub geschiktere sponsors op het oog heeft…
Red is the Colour

Kleine greep uit de Facebook-reacties op het nieuwe thuisshirt van FC Twente.

Remy Levink: Ik zal het shirt in het echt even bekijken, ben er nog niet kapot van. Waarschijnlijk omdat er (nog) geen sponsor op staat. Maar n.a.w. loop ik er gewoom weer trots in met de 4daagse.

Ina Klein Koerkamp: Als dat het nieuwe shirt is is dat in ieder geval oke!! No nonsens shirt zonder gekke kraagjes. Prima . Gewoon rood!

Sjoerd Bakker: Ik vind het een erg mooi shirt zonder poespas

Jeroen ten Cate: Ik vindt hem te kaal

Amara Donzo: Kvond die van vorig seizoen toch wel en stuk mooier

Waar is het kraagje?
Terug naar de basis. Het gebruik van primaire kleuren zette Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld al op de kaart. De keuze voor ‘Red is the Colour’ is een goede zet van FC Twente. Eenvoud siert. De keuze voor het herkenbare steigerende Twentse Ros als logo op de borst ligt natuurlijk voor de hand.
Het kraagje en de contrasterende witte bies zijn dit seizoen achterwege gelaten met als resultaat een eenvoudig rood shirt zonder tierelantijnen. Spannend is het voorpand daardoor niet. Brengen de sponsoren daar verandering in?
Terug naar de roots
Het achterpand heeft daarentegen een mooie eyecatcher in de vorm van vernieuwde rugnummers. Ook hier grijpt de voetbalclub weer terug naar het verleden, want de nieuwe nummers hebben een klassieke uitstraling met, wie goed kijkt, een miniatuur van het logo van FC Twente.
De voetbalclub kijkt niet alleen naar het verleden. Evenals vorig seizoen is ook in dit thuisshirt gebruik gemaakt van een zogeheten burnout weefsel en ingesneden laser ventilatiegaatjes. Een in de sportwereld bekende techniek die zorgt voor een betere ventilatie. Een modern thuisshirt met een knipoog naar het verleden. De belofte terug te keren naar de roots maakt FC Twente met dit volledig rode thuisshirt waar.
Mandy de Jong


Volledig scherm
Mandy de Jong © Emiel Muijderman

Blogs