Volledig scherm
De Oranjevrouwen bij een oefenwedstrijd tegen Frankrijk eerder dit jaar. © ANP

EK vrouwenvoetbal gaat voor 200.000 bezoekers

Met ruim 160.000 verkochte kaartjes mag het Europees kampioenschap voetbal voor vrouwen de komende weken rekenen op veel aandacht. 

Zondag trapt het Nederlands elftal in Utrecht af in de eerste wedstrijd tegen Noorwegen. Toernooidirecteur Bert van Oostveen liet deze week weten dat op minimaal 200.000 bezoekers wordt gemikt en op een bezettingsgraad van rond de 50 procent in de stadions.

Alle drie de groepswedstrijden van Oranje (na Noorwegen treft de ploeg Denemarken en België) zijn uitverkocht. Ook voor de finale op 6 augustus in het stadion van FC Twente in Enschede is veel animo, zegt een woordvoerster van het organisatiecomité vrijdag. ,,Van de verkochte kaartjes voor de finale is 40 procent verkocht aan Duitse fans.''

Wereldkampioen Duitsland won het EK al acht keer en brengt als titelverdediger veel fans mee. Daarnaast komen er 2000 tot 3000 supporters uit IJsland voor de drie groepswedstrijden van het land en debutant België kan op veel steun rekenen. Naar schatting van de organisatie komt zo'n kwart van de toeschouwers uit het buitenland.

Met live-uitzendingen van alle wedstrijden, zowel op televisie als online, verwacht de organisatie opnieuw een toename van het aantal kijkers. ,,In 2013 werden via televisie 133 miljoen mensen bereikt. Dat was een verdubbeling van het aantal kijkers tijdens het EK van 2009'', laat de woordvoerster weten. ,,De finale tussen Duitsland en Noorwegen werd vier jaar geleden live door meer dan 15,9 miljoen mensen bekeken.''

Hoeveel journalisten de komende weken verslag doen van het EK, dat voor het eerst wordt gespeeld met zestien deelnemers, is niet bekend. De media-aandacht is volgens de organisatie echter groot. Nederland kan volgens een beraming van accountantskantoor PwC een omzet van 28,6 miljoen euro verwachten voor het EK. Daarvan is 8,6 miljoen euro afkomstig van sponsoren van de UEFA. Daarnaast zijn er nog indirecte inkomsten door de komst en de besteding van supporters in Nederland.