Volledig scherm
Wilco Louwes © Carlo ter Ellen

Blog | Enschede slibt dicht, maar de auto vindt altijd een weg

Automobilisten zijn in Enschede net als het stijgende grondwater. Ze zoeken altijd de weg van de minste weerstand. Gaat de Spelbergsweg dicht? Dan rijden ze toch via Soendastraat of Javastraat dwars door de woonwijk richting Hogeland?

De gemeente zou er goed aan doen om te investeren in een verbetering van de verkeerscirculatie, in plaats van de zogenaamde ‘sluiproutes’ dicht te gooien. Want waar sluiproutes verdwijnen, ontstaan vanzelf weer nieuwe.

Fietsstad
Enschede is een fietsstad. Dat wil de stad in ieder geval graag zijn. Met forse investeringen in wachttijdstoplichten, fietsstraten en een heuse fietssnelweg wordt de stad klaargestoomd als ‘Fietsstad van 2020’. Voor de bestuurders van onze stad een feestje om naar uit te kijken.

Leuk, die miljoenen voor fietspaden. En nu maar hopen dat ook die andere bestuurders op de weg er iets aan hebben. Als er een titel voor verkeersvriendelijkste stad bestond, ging die namelijk elk jaar glansrijk aan de neus van Enschede voorbij.

Singels
Toegegeven: de Singels om het centrum hebben wel iets charmants. Maar de ouderwetse eenbaans ringweg is niet meer berekend op het intensieve gebruik van nu. En in de file voor een van de vele stoplichten die de stad rijk is heb je mooi even de tijd om appjes of mailtjes te beantwoorden. Maar snel de stad in of uit is er overdag niet bij.

Onlangs nog nam de stadsredactie van deze krant de proef op de som. Een verslaggever pakte de fiets en de ander stapte op hetzelfde moment in de auto. Een route van zuid naar noord (Wesselerbrink-Roombeek). De automobilist raakte ter hoogte van het MST en het Saxion verstrikt in de verkeersdrukte. Er was geen redden aan: de fietser ‘won’ en kwam een kwartier eerder aan op de bestemming.

Drukkere wegen
Beter gaat het niet worden. Zeker niet als autoverkeer steeds vaker over dezelfde drukke wegen wordt geleid. In het zuidelijke centrumgebied gaat het kruispunt Brinkstraat/Perikweg/Spelbergsweg minstens een jaar op slot. Doorgaand verkeer tussen Brinkstraat en Spelbergsweg, de ‘sluiproute’ tussen Kuipersdijk en Hogelandsingel, wordt onmogelijk.

En dus wordt de verkeersdruk op de Kuipersdijk en de kruisingen met de Mooienhof en Varviksingel alsmaar maar groter. De Kuipersdijk die toch al onder druk staat nu de zuidelijke ingang van de Van Heekgarage en het MST zijn geopend. Om van de komst van Hornbach en de moskee nog maar niet te spreken.

Verkeerscirculatieplan
In de noordelijke rand van het centrum was het aantal routes in de loop der jaren ook al aardig ingeperkt. Een situatie die op de drukke verkeersmomenten pijnlijk duidelijk wordt op de kruising van de Molenstraat bij de spoorwegovergang aan de Oldenzaalsestraat.

Uitgerekend een heikel punt in het verkeerscirculatieplan. Het plan uit 2011 voorzag eenrichtingsverkeer in de Molenstraat. Dat kwam er nooit, maar de oost-westverbinding via de Zuidlus (Mooienhof)is toen wel in de ban gedaan. Binnenkort wordt het verkeerscirculatieplan geëvalueerd en moet er wat nieuws worden bedacht. De gemeente zou er goed aan doen om de doorgaande wegen (o.a. de Singels) te verbeteren, voordat elders verkeersstromen worden weggehaald. Om te voorkomen dat de stad helemaal dichtslibt.

Sluiproutes
Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. De bedoeling is dat de ‘Noorderval’ tussen Hengelosestraat en Deurningerstraat er echt gaat komen. En ook elders blijft er genoeg te ‘sluipen’ over.

Snel naar Glanerbrug via de Euregioweg of de Schukkinkweg. Tussendoor naar de Haaksbergerstraat via de Europalaan. Of vanaf de Hengelosestraat vlugger naar ‘Noord’ via de Roessinghbleekweg. Hoe sluipt u het snelst naar uw plek van bestemming?

poll

Oude man al 100 dagen in Twents ziekenhuis: niemand wil voor hem zorgen

Oude man al 100 dagen in Twents ziekenhuis: niemand wil voor hem zorgen

  • Dit is precies waarom ze al die verzorgingshuizen niet hadden moeten sluiten (91%)
  • Hoezo niemand? In het ziekenhuis wordt vast goed voor ‘m gezorgd (3%)
  • Als noaberschap hoger in het vaandel zou staan, hadden we dit soort situaties niet (6%)
4172 stemmen