Volledig scherm
© Reinier van Willigen

De prijzenkast vol, de ordermap leeg voor 4Silence in Enschede

ENSCHEDE - Het bedrijf 4Silence, dat middelen tegen geluidsoverlast door verkeer ontwerpt, is gekandideerd als Nationale Icoon. Maar de productie wil nog niet vlotten.

4Silcence behoort tot de finalisten voor de titel Nationaal Icoon. Het bedrijf bedacht een betongoot als alternatief voor het geluidsscherm. Maar de weg van idee tot productie is héél lang in een land van regels.

Het selecte gezelschap van tien bedrijven, dat zich woensdag presenteerde op het ministerie van Economische Zaken, heeft 'baanbrekende, innovatieve technologieën' ontwikkeld, zei minister Henk Kamp. Eerder won 4Silence al de Young Technology Award en de Accenture Innovation Award.

Productie
Maar vier jaar na de introductie van de in de wegberm te leggen betongoot, die hetzelfde geluiddempende effect heeft als het veel duurdere geluidsscherm, is er nog steeds geen sprake van grootschalige productie. "Ja, we gaan van award naar award, maar verder gaat het allemaal wel langzaam", zucht directeur Eric de Vries (47) van de UT spin-off. "Tenminste, zo beleef ik het. Maar van de mensen die thuis zijn in wetten en regels, hoor ik dat het juist snel gaat, omdat wij een kansrijk product in handen hebben. Het is maar net hoe je er naar kijkt. Prorail plaatst onze Whisstones binnenkort langs een traject in Limburg."

Het gaat om een betonnen bak met sleuven, die langs de weg moet worden ingegraven. Het verkeerslawaai gaat dan resoneren waardoor het afbuigt. Dat effect wordt nog eens versterkt als er een betonnen opstand voor de betonnen bak wordt aangebracht. Vanaf het begin is er veel interesse voor de vinding. Het Technology Fund Twente, een investeringsfonds van vermogende Twentenaren, heeft er geld in gestoken.

Regelgeving
De Vries is als oud-directeur van wegenbouwer Temmink van de commercie in de wereld van wetenschap en ambtenarij beland. Hij is aangesteld om de Whisstone, een uitvinding van UT-professor Ysbrand Wijnand, naar de markt te brengen. Maar daarvoor moet eerst de regelgeving worden veranderd. Eerst hebben de provincies Overijssel en Gelderland metingen gedaan met proefstroken, daarna heeft de Werkgroep Geluidsmodellering zich over de Twentse vinding gebogen.

"Vervolgens was de beurt voor metingen aan het RIVM, dat in ons land over omgevingslawaai gaat", schetst De Vries. "Pas daarna wordt het opgenomen in de voorschriften, wat betekent dat wegenbouwers het kunnen bestellen. De planning is nu dat dit eind dit jaar gebeurt. Dan kunnen we in 2017 gaan verkopen en in 2018 grootschalige productie opstarten. We werken nu met vier mensen, maar dit levert toch 50 banen op."

Vijf miljard
4Silence wil de productie doen samen met één van de betoncentrales in Twente. Volgens De Vries ligt daarna de weg naar de Europese markt open. "Die is op jaarbasis vijf miljard euro groot." En heeft een voordeel: procedures hoeven niet over. Lachend: "Nee, echt!"

poll

Oud-Saxionstudente krijgt 90 euro boete voor wildplassen

Oud-Saxionstudente krijgt 90 euro boete voor wildplassen

  • Belachelijk, de gemeente moet voor voldoende openbare toiletten voor vrouwen zorgen (55%)
  • Eigen schuld, had ze maar vlak voor sluitingstijd in een café moeten gaan (30%)
  • Waarom moest de rechter hier zo nodig zijn plasje over doen? (14%)
966 stemmen