Grote Nederlandse mediapartijen bundelen krachten tegen Netflix en YouTube
De grootste mediapartijen van Nederland – waaronder de NPO, RTL, Talpa, NOS en De Persgroep – werken aan een nationaal kijk- en luisterplatform. Daarmee willen zij de strijd aangaan met giganten als Netflix en YouTube, stellen ingewijden.
Ruim een jaar werd achter de schermen gesproken over het bundelen van de krachten. Nu hebben de mediabedrijven een principeafspraak gemaakt waarmee zij zich committeren aan één gezamenlijk platform voor video én audio. De Tweede Kamer wordt naar verwachting volgende week door minister Arie Slob (Media) geïnformeerd over deze zogeheten ‘samenwerkingsagenda’.
Slob was de initiatiefnemer van de gesprekken tussen de belangrijkste media van ons land, waarvoor de zware druk op het Nederlandse medialandschap de aanleiding vormde. Dalende oplages, kijkcijfers en advertentieomzetten worden mede veroorzaakt door het succes van partijen als Netflix en Facebook. Daardoor brengen Nederlanders minder tijd door bij Nederlandse media, die daardoor ook advertentie-inkomsten mislopen.
Hoe kunnen de Nederlandse media op onderdelen samenwerken en sterker worden, in plaats van elkaar te beconcurreren, zo zou Slob gesteld hebben bij de start van de gesprekken. In de groep waarmee de ChristenUnie-bewindsman sprak zitten ook krantenuitgevers De Persgroep (dat naast deze en veel andere kranten ook onder meer Qmusic bezit) en Mediahuis (De Telegraaf en NRC) en de kabelaars VodafoneZiggo en KPN.
Supermarkt
Het principeakkoord moet de komende tijd nog nader worden uitgewerkt. Zo is nog onduidelijk of de dienst gratis wordt met advertenties of dat er een maandelijks abonnement moet worden afgesloten. Uit onderzoek zou blijken dat Nederlanders bereid zijn om twee abonnementen af te sluiten. Als één daarvan Netflix is, dan willen de Nederlandse mediabedrijven zorgen dat het tweede abonnement een Nederlandse aanbieder wordt. Als dat lukt, is het alsof de supermarkten Albert Heijn, Jumbo en Lidl samen één vestiging openen, waarin al hun producten te koop zijn.
Elke Nederlander moet daar met een persoonlijke code toegang toe krijgen. Op het platform zou ook ruimte zijn voor een audio-afdeling waarop alle Nederlandse radiostations te vinden zijn, regionale omroepen en voor videoproducties van kranten. De mediabedrijven kunnen bovendien – mits de gebruiker toestemming geeft – het kijkgedrag meten. Vooral dat laatste wordt gezien als een belangrijk wapen tegen een dienst als Netflix, die complete series bouwt op vergaarde kennis van het kijkgedrag van hun abonnees.
Een andere wens is dat commerciële nieuwsorganisaties als het AD en De Telegraaf voortaan gebruik kunnen maken van producties van de NOS. Er is al langer grote ergernis over een oneerlijk concurrentieveld. ‘Iedereen is bezig met nieuws, waarmee online heel moeizaam geld is te verdienen, maar alleen de NOS mag dit doen met overheidsgeld’, is de samenvatting van een veelgehoorde klacht.
Moeizaam
Volgens diverse bronnen verliepen de gesprekken zeer moeizaam door verschillende belangen. Een voorbeeld: Nederland heeft al jarenlang de videodienst NLZiet, waar kijkers voor een vast maandbedrag reclamevrij alle tv-programma’s van de publieke omroep, RTL en Talpa (met onder meer SBS6) kunnen zien. Dit werd nooit een succes, omdat de drie mediabedrijven zich liever concentreerden op eigen abonneediensten als Videoland (RTL) en NPO Start Plus.
Ook het vervolg van de onderhandelingen zal niet makkelijk verlopen, vermoeden insiders. Sommige partijen zijn daarom pessimistisch over de uitwerking van de afspraken waaraan zij zich nu hebben gecommitteerd. Eerder schreef Slob aan de Kamer dat het kabinet zal ingrijpen als de mediabedrijven er zelf niet uitkomen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is zout nou wel of niet slecht voor je bloeddruk?
Over de hoeveelheid keukenzout die we gebruiken, is veel te doen. Toch heeft zout ook belangrijke functies, zegt voedingsdeskundige Karine Hoenderdos. In deze rubriek beantwoordt ons panel aan deskundigen elke week een lezersvraag over voeding, gezondheid of relaties. -
Plannen John de Mol voor eigen Talpa-nieuwsdienst van de baan
De plannen van Talpa Network om een eigen nieuwsdienst te starten zijn van tafel. John de Mol kondigde eind vorig jaar een nieuwsvoorziening aan waarmee hij de concurrentie aan zou gaan met NOS, RTL, Nu.nl en de dagbladen. Tientallen redacteuren en techneuten werden aangenomen, maar het plan bleek niet levensvatbaar. -
PREMIUMStreamingstrijd
Netflix, Videoland en nu Disney: de strijd om je televisie neemt toe
Aangetrokken door het succes van Netflix willen nu Disney en Apple de Nederlandse huiskamer veroveren met een eigen streamingservice. Voor tv-kijkers wordt het steeds lastiger én kostbaarder om al hun favoriete programma’s te kijken. -
PREMIUM
Victoria’s Secret sluit nu al winkel in Amsterdam: ‘Niet genoeg spullen om binnen te hangen’
Victoria’s Secret trekt op korte termijn uit het huidige pand op het Koningsplein in het centrum van Amsterdam. En dat terwijl het lingeriemerk er pas anderhalf jaar zit. -
RTL wil ‘stevig gesprek’ met producent ITV: ‘Bevindingen Voice-rapport verschrikkelijk’
RTL wil een ‘stevig gesprek’ met Voice-producent ITV. Aanleiding is het rapport dat vandaag naar buiten kwam, waaruit blijkt dat kandidaten en medewerkers zich al ver voor 2022 hadden beklaagd over grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer. ,,Het is duidelijk dat er geen veilige werkomgeving was en dat er niet adequaat is gehandeld op meldingen. Dat vinden we verschrikkelijk.’’
-
ook nederlanders bezorgd
Duizend experts, onder wie Elon Musk en oprichter Apple, slaan alarm over AI: pauzeer de ontwikkeling
De intelligentie van chatbots en computers (AI) wordt in dit tempo zó krachtig dat het de vraag is of de mens haar onder controle kan houden. Daarom moet er zo snel mogelijk een stop komen op de ontwikkeling van deze zogeheten kunstmatige intelligentie (AI). Die oproep doen ruim duizend prominente wetenschappers en techdeskundigen wereldwijd, onder wie miljardair Elon Musk, Apple-medeoprichter Steve Wozniak en de Nederlandse hoogleraar Frits Vaandrager. -
-
-
PREMIUMMet video
Statiegeld op blikjes, zo krijg je je geld terug
Na de kleine plastic flesjes zijn nu de blikjes aan de beurt. Vanaf deze week betaal je daar ook 15 cent statiegeld voor. Maar waar is dat goed voor en ook niet onbelangrijk: hoe krijg je je centjes weer terug? -
Dit zijn de addertjes onder het gras van private lease
Ooit was er geen hond in geïnteresseerd, maar inmiddels is private lease niet meer weg te denken uit het Nederlandse autolandschap. Autorijden zonder zorgen over restwaarde, inruil of onderhoud en met een maandbedrag waardoor je precies weet waar je aan toe bent. Maar er zitten addertjes onder het gras.