Volledig scherm
© Carlo ter Ellen

Over de rails van Hengelo naar Twekkelo, per fiets

HENGELO - Liefhebbers kunnen zich vrijdag op de spoorpedalen wagen. Wie bang is dat het zwaar werk wordt: absoluut niet. Het contact tussen rails en treinwielen is minimaal, dus is ook de wrijving enorm laag. Met een licht zetje van de voet komt de 250 kilo zware kar al in beweging, met passagiers en al.
 

En zo kan de tocht beginnen over drie kilometer spoor, met een continu wisselend uitzicht. Fietst de toerist het ene moment nog over de brug van het kanaal met het rijksmonument de Waarbeeksluis, het volgende moment zijn er de bomen en weilanden. Het spoor stopt bij het boerenerf van de familie Reef. Daar staat voorlopig het eindstation. Met een kopje koffie in de landelijke omgeving van Twekkelo en vers fruit in de pluktuin.

Plukken en koffie

Rijff heeft 600 meter extra spoor aan laten leggen, speciaal voor dit eindpunt, waar de toerist ook echt iets kan ondernemen. Spooraannemer Strukton stelde een week lang een ploeg manschappen en groot materieel ter beschikking, in ruil voor slechts enkele meters overbodige rails van het voormalige Akzospoortje. Een bijdrage aan de toeristische ontwikkeling van de streek waar Strukton haar roots heeft.

Fietssnelweg

Het spoorfietsen begint achter Raab Kärcher aan de Kuipersdijk. Aan de toegangsweg van Barbaros ligt een kersvers aangelegd perronnetje. De rails tussen dit punt en de spoorlijn Hengelo-Enschede worden verwijderd. Voor fietsers tussen Hengelo en Enschede betekent dit een einde aan de ongelukkige stuiterpartij over het spoortje dat de F35 kruist. En daarmee ook aan de rare kronkel in de fietssnelweg, die valpartijen op de rails moest voorkomen.

Eerste in Nederland

Het spoorfietsen gebeurt gek genoeg al jaren in Frankrijk, Duitsland en Scandinavië, maar Nederland Fietsland kent slechts een minuscuul trajectje, van de Duitse grens naar Groesbeek, waar Duitse spoorfietsen op rijden. Rail Pleasure van Rijff is het eerste, echt Nederlandse traject. Rijff ontwierp zijn spoorfiets voor een in onbruik geraakt traject in Friesland. Maar dat plan strandde en de spoorfietsen gingen naar België.
Wie het ruim twee kilometer lange traject wil fietsen, heeft straks de keuze uit zes fietsen voor twee fietsers en enkele passagiers, twee groepskarren die door vier personen wordt aangedreven, twee hybride fietsen die ook over straat kunnen en een ouderwets pompkarretje. De verhuur doet Bewonersbedrijf Berflo.

Extra's voor toerist

Bij het eindpunt zijn wandelroutes door het fraaie Twekkelo, langs bezienswaardigheden als de oude schuilkerk en pleisterplaatsen als de Theetuin. Rijff wil bij het nieuwe stationnetje een opgeknapte zoutwagon plaatsen waar bezoekers kunnen overnachten. Ook is zijn oog gevallen op een oude boortoren van Akzo waar een bed & breakfast in zou passen. Liefst in samenwerking met een lokale ondernemer. Uiteindelijk moeten allerlei initiatieven rond het spoortje elkaar versterken en de toerist iets extra’s bieden.
 

Tubantia gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement  

Live Voetbal

home logo Heracles AlmeloHER
EINDE
0-4
PSVPSV
away logo

poll

Oost-Nederland koploper in bestellingen van illegaal vuurwerk

Oost-Nederland koploper in bestellingen van illegaal vuurwerk

  • Een kwalijke zaak, die bommen zijn levensgevaarlijk in een woonwijk (67%)
  • Vuurwerk hoort er nou eenmaal bij hier, dat hou je niet tegen (27%)
  • Ik vind sterretjes al spectaculair genoeg op oudejaarsavond (6%)
1358 stemmen