Volledig scherm
De wagon in Oldenzaal. © News United / 112Oldenzaal

Voor burgemeester Oldenzaal is maat vol na weer een incident met gevaarlijke stoffen

OLDENZAAL Een trein met stookolie in Oldenzaal is woensdag tegengehouden door de inspectie. Om de vieze afsluiters zaten vuilniszakken gebonden. Burgemeester Patrick Welman van Oldenzaal is de incidenten met gevaarlijke stoffen een beetje zat.

Het was sinds juli al het derde incident in Oldenzaal, met een trein met gevaarlijke stoffen. „De zoveelste keer. Een extra reden om met ProRail en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in gesprek te gaan”, aldus Welman.

Die gesprekken staan al gepland. Volgende week met ProRail, de week erna met ILT. Dat is omdat in juli en september in Oldenzaal ook al incidenten waren met gevaarlijke stoffen op het spoor. In juli werden in een wagon gevaarlijke stoffen aangetroffen, terwijl de wagon volgens de papieren leeg had moeten zijn. En in september was vervoerde een trein gevaarlijke stoffen, terwijl dat volgens de informatie niet zo was.

Aangekoekte olieresten

Het incident van gisteren ging om 31 geparkeerde zogenoemde ketelwagens. Bij meerdere wagens zaten vuilniszakken om afsluiters. Dat was omdat in en aan die afsluiters aangekoekte olieresten zaten. Ze moeten echter schoon zijn, anders mogen ze de grens niet over.

„Voor mensen was dat niet gevaarlijk”, zegt Welman. Ook het feit dat bij de eerdere incidenten de informatie op de wagens niet klopte met de inhoud, leverde geen direct gevaar op. „Maar die informatie hoort gewoon te kloppen. Zeker bij calamiteiten.”

Tweetje van inspecteur

Ook de Veiligheidsregio Twente sluit daarom aan bij de aankomende gesprekken. Welman eist dan van ProRail en ILT dat ze duidelijk maken hoe ze dit soort voorvallen voorkomen. Ook vindt hij dat een tweetje van een inspecteur over een incident, zoals gisteren, onvoldoende is. „Geef vervolgens duidelijkheid. En ik wil dat ze mij berichten”, aldus de burgemeester.

Volgens ILT moesten de vuilniszakken druppellekkage tegengaan. „Dat is alleen als tijdelijk maatregel toegestaan voor vervoer naar een reinigingslocatie en niet bij regulier transport, waar hier sprake van was”, aldus een woordvoerder.

Menselijke fout

De informatie op de wagon klopte woensdag in ieder geval wel. Bij de incidenten in juli en september was volgens ILT in het ene geval sprake van een softwarefout en in het andere geval een menselijke fout. Hij bestrijdt dat dit soort fouten ‘geregeld’ voorkomt.

In 2016 meldde toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma de Tweede Kamer dat controles van ILT in 40% van de gevallen een afwijking aantoonden tussen de aanwezige informatie en de werkelijke inhoud van een wagon. Volgens het Jaarverslag Spoorveiligheid 2017 was het percentage in dat jaar gezakt naar iets meer dan 20%. Cijfers over 2018 wil ILT niet geven.

Oldenzaal e.o.

Poll

De moderne villa in Losser mag er komen

De moderne villa in Losser mag er komen

  • Geen gezicht, dat is vloeken naast de kerk (29%)
  • Mooi, dat zorgt juist voor afwisseling in het dorpscentrum (22%)
  • Een villa? Had er iets neergezet waar heel Losser iets aan heeft (49%)
230 stemmen